“آژنگ نیوز”:دریاچه ارومیه در دی ماه سال ۱۳۵۲ خورشیدی با توجه به یک فیلم مستند از تلویزیون ایران پخش گردید ،به تصویر کشیده شد. این فیلم مستند ساخته منوچهر عسگری نسب بود. در این دوران دریاچه ارومیه در وضعیت مناسبی به سر میبرد. در این فیلم مستند در توصیف دریاچه ارومیه که آن موقع با عنوان دریاچه رضائیه شهرت داشت؛ آمده بود:دریاچه در ۷۰  کیلومتری باختر تبریز(اسکله شرفخانه) و نیز ۲۱ کیلومتری خاور شهر ارومیه ( اسکله گلمانخانه) واقع شده است.امتداد طولی دریاچه ارومیه از شمال به جنوب ۱۳۰ کیلومتر و عرض آن حداکثر ۵۰ کیلومتری که خاوری و باختری است. عمق آن بطور متوسط ۶ و در بعضی نقاط ۱۵ متر است.

ارومیه ۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این دریاچه دارای دوبندر مهم است که از نظر اقتصادی قابل توجه است بندر شرفخانه در سمت خاور دریاچه واقع شده است و طول اسکله آن ۱۲۸ متر است و برای مسافرت وحمل و نقل کالا  به نواحی شهرستان ارومیه و اطراف مورد استفاده قرار میگیرد.

آب این دریاچه خیلی شور است و طبق آزمایشهایی که شده ۳۳ درصد املاح محلول مورد استفاده در طب را در خورد دارد.که مهمترین  آن سدیم منیزسم و کلسیم است.که برای امراض جلدی مخصوصا رماتیسم نافع و بواسطه همین شوری وتلخی زیاد هیچگونه ماهی درآن یافت نمی شود.تنها یک نوع لک لک که به زبان محلی به آن پلخن میگویند یافت می شود.

دریاچهه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تابستانها تعداد زیادی از مردم آذربایجان و حتی نقط دیگر ایران برای بهبود امرض جلدی(پوستی) خود را به آب و حتی لجن این دریاچه متوسل می شوند.و روزهایی را در کنار سواحل آن میگذرانند.

فیلم مستندی که از این دریاچه تهیه شده است موقعیتهای دیگر این دریاچه را مرود بررسی قرار داده و حیوانات و جانوارانی را که در جزایر غیر مسکونی این دریاچه زندگی میکنند نشان میدهد.

اورمیه ۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس آخرین گزارشهای اعلام شده، در سال جاری ۹۵ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *