“آژنگ نیوز”:به مناسبت انتشار کتاب «فرش کاشان در سایه‌روشن تاریخ» تألیف مهندس شیرین صوراسرافیل، بیستمین نشست از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی این کتاب اختصاص یافته است. این نشست با همکاری انتشارات فرهنگسرای میردشتی، موسسه ایکوم و کافه مانا با حضور میرمولا ثریا، اسماعیل عباسی، سوسن سمایونی، شیرین صوراسرافیل، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی در ساعت شش بعد از ظهر شنبه بیست و نهم مردادماه ۱۴۰۱ در کافه مانا واقع در بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶ برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
شیرین صوراسرافیل (متولد ۱۳۲۰) فارغ‌التحصیل رشته نساجی و رنگرزی از دانشگاه پلی‌تکنیک تهران است. پس از پایان دوره تحصیل به استخدام مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی درآمد. فعالیت‌های وی در این مؤسسه علاوه بر مشارکت در طرح‌های تحقیقاتی متعدد (ازجمله روی رنگ‌های طبیعی مورد استفاده در فرش دستباف)، تدوین تعداد زیادی استاندارد مربوط به کالاهای نساجی و رنگ و نخ، به‌ویژه فرش دستباف بود که به صورت استانداردهای متعدد باقی مانده است.

tva - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۱۳۶۴ با تدوین کتاب «فرش ایران» که اولین کتاب جامع و پژوهشی در زمینه فرش ایران بود، عملاً وارد عرصه پژوهش و بررسی و تهیه کتاب‌هایی در زمینه فرش دستباف ایران شد. از آثار ایشان در این زمینه می‌توان به کتاب‌های «فرش چهارمحال و بختیاری»، «فرش خوب، فرش بد، فرش استاندارد»، «رنگ‌های ایرانی» و «فرش دستباف، هویت ناشناخته» اشاره کرد. تأسیس «مرکز تحقیقات صنعتی فرش»، ایجاد «انجمن غیردولتی پژوهشگران و هنرمندان دوستدار قالی» و برگزاری موفقیت‌آمیز پنج دوره جشنواره «شانه بلورین» از دیگر فعالیت‌های فرهنگی مهندس شیرین صوراسرافیل است.
کتاب «فرش کاشان در سایه‌روشن تاریخ» که از سوی انتشارات فرهنگسرای میردشتی منتشر شده است، کاری است مستند و تحقیقی که در طی شش سال کار مداوم و مطالعه ده‌ها کتاب و مقاله، نه‌تنها درمورد فرش کاشان، که در مورد تاریخ تجدید حیات فرش ایران بعد از فترت ۱۵۰ ساله بعد از دوره صفوی نوشته شده و در آن به اقتصاد ایران در دوره قاجار و پهلوی و دلایل رشد و شکوفایی فرش دستباف در این دوران پرداخته شده است.
این نشست در ساعت شش بعدازظهر شنبه بیست و نهم مردادماه ۱۴۰۱ به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
Instagram.com/bukharamag
Instagram.com/cafemaana

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *