“آژنگ نیوز”:کتاب”خیانت به انقلاب “از سوی نشر پیله منتشر شد.نویسنده: زباستیان هافنر.مترجم:سید امین الدین ابطحی

درباره کتاب

این کتاب که برای نخستین مرتبه در سال ۱۹۶۸ و در پنجاهمین سالگرد انقلاب نوامبر در آلمان به چاپ رسید، بسیار جنجال برانگیز شد و مورد انتقاد روشنفکرانی نظیر گونتر گراس و بسیاری از مورخین قرار گرفت و منتقدین نظریه زباستیان هافنر در مورد خیانت سران حزب سوسیال دموکرات به انقلاب را نادرست دانستند.

با این وجود هافنر هرگز از موضع خود کوتاه نیامد و در سال ۱۹۹۳ و در هفتاد و پنجمین سالگرد انقلاب نوامبر، نسخه جدیدی از این کتاب را با عنوان «خیانت» به چاپ رساند.

خیانت - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

زباستیان هافنر حتی در سال ۱۹۹۷، دو سال قبل از مرگ خویش در آخرین گفتگوی مطبوعاتی خود نیز بار دیگر به دفاع از این نظریه پرداخت: «سران حزب سوسیال دموکرات به انقلاب خیانت کردند، آنها مقصر قتل کارل لیبکنشت و رزا لوکزامبورگ هستند و بدون آنها آدولف هیتلر به قدرت نمی‌رسید».

در سال ۲۰۱۸ نیز این کتاب بار دیگر به مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب نوامبر منتشر شد و باز هم بحث‌های فراوانی را در زمینه نقش سران حزب سوسیال دموکرات در سرکوبی این انقلاب به وجود آورده است، البته برخی از سران کنونی حزب سوسیال دموکرات نیز به دست داشتن سران سابق این حزب در سرکوب انقلاب سال ۱۹۱۸، معترف شده‌اند.

به هر ترتیب کتاب پیش رو در مورد رویدادهای این انقلاب بی‌نهایت مهم، پرپیامد و سرکوب شده، از جایگاه منحصر به فردی در تاریخ‌نگاری برخوردار است، کتابی که پس از گذشت سال‌ها همچنان با نظریات جنجالی مطرح شده در آن، خواننده را به خود جذب می‌نماید.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *