“آژنگ نیوز”:تاریخچه مرغ خوردن در ایران طولانی است . اما از دوران قاجار به تدریج تحولاتی در این خصوص رخ داد.در دوره قاجار هر خانواده روستایی تعداد معدودی مرغ و خروس و سایر طیور اهلی از قبیل اردک و غاز و ندرتاً بوقلمون را برای مصرف خود نگهداری می نمود. اغلب منظور اصلی از نگاه داری این تعداد معدود طیور بومی نیز تهیه تخم مرغ مصرفی خونواده بود و کمتر پرورش از نظر گوشت مرغ مورد توجه قرار می گیرفت فقط نیمچه خروس های اضافی و یا مرغ های مسن و پیر را که از تخم رفته بودند به عنوان گوشت در جشن هاو عزاداریها به مصرف می رسانند

به همین جهت غالبا گوشت مرغ و خروسی های پیر به عنوان خورش مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین، وقتی روستائیان برای دیدن اقوام خود به شهر میرفتند تعدادی مرغ و خروس و بعضاً سبدی پر از تخم مرغ بومی که در میان لایه هایی از کاه گندم حفظ شده بود به سوغات می بردند.

مرد مرغ فروش دوره فاجار 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
مرغ فروش دوره گرد دوره قاجار

در شهرها مصرف گوشت طیور بسیار پایین بود و از مازاد تولید در روستاها تأمین می گردید و از این گوشت لذیذ و خوردنی فقط در خانه اغنیا و متمکنین ها به عنوان غذای مخصوص مهمانی ها یا بیماران استفاده می شد از این رو گوشت طیور نقش قابل توجهی در غذای روزمره مردم نداشت .

اولین گام مورد توسعه مرغداری صنعتی و دامپروری جدید در سال ۱۳۰۹ با تأسیس بنگاه دامپروری کشور برداشته شد. تا سال ۱۳۳۳ مصرف گوشت و تخم مرغ کشور ، بیشتر بر تولیدات مرغ بومی در روستاها تکیه داشت و در نتیجه منبع درآمدی برای روستائیان بود. به دلیل تقاضای بیشتر مردم، پرورش صنعتی مرغ با وارد کردن تعداد ۶۰۰۰۰ قطعه مرغ از نژادهای نیوهمشایر، رد آیلند رد و پلیموث راک و توزیع آن بین روستائیان آغاز شد. سپس با ایجاد موسسه ی جوجه کشی نارمک در تهران در سال ۱۳۳۹ توسط وزارت کشاورزی وقت گسترش یافت

مهمترین تحول در مرغ خوری! در دهه پنجاه رخ داد!در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۴ مجتمع های بزرگ مرغداری توسط بخش دولتی و خصوصی تاسیس و شروع به فعالیت و بهره‌برداری نمودند از جمله در سال ۱۳۵۱ شرکت ماکیدام با ظرفیت تولید ۸۰۰۰ هزارتن تخم مرغ و ۲۴۰۰ تن گوشت مرغ و۲۲۶۳۰۰تن خوراک مرغ در سال ۱۳۵۳ مجتمع عظیم سیمرغ برای تولید گوشت مرغ تخم مرغ و غذای مرغ مجهز به تشکیلات مرغ مادر جوجه کشی و تولید جوجه یکروزه و تشکیلات کشتارگاه و سردخانه در تهران اصفهان و کرمان و یزد و خراسان به صورت مجموعه ای زنجیره ای به فعالیت پرداخت .بدین ترتیب استفاده از مرغهای پرورشی و یا به اصطلاح آن زمان مرغ ماشینی رواج یافت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *