“آژنگ نیوز”:منوچهر وصال‌شیرازی چهره ماندگار رشته ریاضی و پدر آنالیز ایران است.

او که خواهرزاده محمدعلی فروغی بود، در دانشسرای عالی در رشته فیزیک تحصیل کرد و معلم او پروفسور حسابی بود که شوق یادگیری علوم پایه را در او بیشتر می‌کرد. وصال پس از آن با آخرین دوره دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به اروپا اعزام شد، به‌فرانسه رفت.
او در سال ۱۳۱۹ موفق به‌گرفتن دکترا در رشته ریاضی از دانشگاه ژنو، با سرپرستی ریاضیدان سوییسی ژرژ دورام شد و در سال‌های پایان تحصیل در رصدخانه ژنو و زوریخ به کارورزی و فعالیت علمی پرداخت و در در سال ۱۳۲۰ به ایران بازگشت.

فعالیت‌هاتدریس:

وصال پس از بازگشت در دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته ریاضی استخدام شد و همچنین برای یک سال درس ریاضیات دوره ششم دبیرستان را در دانشسرای مقدماتی تدریس کرد و سال بعد، آموزش ریاضیات به دانشجویان فیزیک را عهده‌دار شد. پس از آن به‌تدریس آنالیز حقیقی ریاضی پرداخت و تا زمان بازنشستگی تدریس آن را به‌همراه ریاضیات عمومی ادامه داد.


او در سال ۱۳۴۱ به‌دعوت دانشگاه شیراز جهت تدریس عازم این دانشگاه شد و پس از دوسال خدمت به‌ریاست دانشکده مهندسی این دانشگاه منصوب شد. اداره موفقیت‌آمیز این دانشکده تازه تأسیس باعث انتخاب وصال به‌سمت معاونت آموزشی دانشگاه شیراز بود. وی تا زمان بازنشستگی در سال ۱۳۵۶ تدریس در دانشگاه شیراز را ادامه داد و بعد از آن هم تا انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به آموزش اشتغال داشت. وی را بنیانگذاز بخش ریاضی دانشگاه شیراز می‌دانند.

وصال - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دیگر فعالیت‌ها:
وصال که به‌عنوان پیشکسوت ریاضی شناخته می‌شد، پس از تصفیه دانشگاه‌ها، در اسفند ۱۳۶۰ در مرکز نشر دانشگاهی سرپرست گروه ریاضی شد و مسئولیت ویرایش و نظارت بر انتشار کتب و نشریات ریاضی و آمار مرکز را عهده‌دار شد. او ویراستاری آثاری چون «واژه‌نامه ریاضی و آمار»، «مقدمات معادلات دیفرانسیل و مسائل مقدار مرزی» «آشنایی با آنالیز عددی» «معادلات دیفرانسیل و کاربرد آن‌ها» «اصول آنالیز حقیقی» و «روش‌های آنالیز حقیقی» را نیز به‌عهده گرفت، سمتی که تا سال ۱۳۸۲ و به‌مدت ۲۲ سال ادامه داشت.
دکتر منوچهر وصال، پدر آنالیز ریاضی ایران در ۱۰۰ سالگی درگذشت و در قطعه نام‌آوران به‌خاک سپرده شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *