“آژنگ نیوز”:نشست بزرگداشت ” رحیم رئیس‌نیا”نویسنده، مترجم و تاریخ‌نگار برجستۀ معاصر. برگزار می شود.

ششصد و چهل و ششمین شب از شب‌های بخارا اختصاص یافته است به بزرگداشت استاد رحیم رئیس‌نیا، نویسنده، مترجم و تاریخ‌نگار برجستۀ معاصر. این نشست در ساعت سه بعدازظهر پنجشنبه بیستم مردادماه ۱۴۰۱ در بنیاد پژوهشی شهریار در شهر تبریز برگزار می‌شود و به دلیل شیوع دوباره ویروس کرونا، به صورت مستقیم از صفحۀ بخارا در اینستاگرام پخش خواهد شد. در این نشست، همچنین از تازه‌ترین شمارۀ مجلۀ «بخارا» که به جشن‌نامۀ استاد رئیس‌نیا اختصاص یافته است، رونمایی خواهد شد.
استاد رحیم رئیس‌نیا (متولد ۱۳۱۹، تبریز) دوران ابتدائی را در تبریز گذراند و سپس به دانشسرای مقدماتی تبریز وارد شد. در سال ۱۳۳۹ پس از اتمام دوره دانشسرا به عنوان معلم به روستاهای آذربایجان اعزام گردید. همزمان با شغل معلمی، در دانشگاه تبریز در رشته تاریخ و جغرافیا مشغول تحصیل بود. ایشان دورۀ دکترا در رشتۀ تاریخ را در دانشگاه استانبول گذرانده‌اند.

رییس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


از آثار استاد رحیم رئیس‌نیا در حوزه تاریخ می‌توان به «دو مبارز»، «انقلاب مشروطیت ایران»، «ای‍ران و ع‍ث‍م‍ان‍ی در آس‍ت‍ان‍ه ق‍رن ب‍ی‍س‍ت‍م»، «آذرب‍ای‍ج‍ان در س‍ی‍ر ت‍اری‍خ ای‍ران»، «آخرین سنگر آزادی» و ترجمۀ کتاب «تبریز مه‌آلود» نوشتۀ محمد سعید اردوبادی اشاره کرد. در حوزۀ ادبیات، کتاب‌هایی چون «سالشمار تفصیلی احوال و آثار پروین اعتصامی» و نیز ترجمه برخی رمان‌های یاشار کمال: «افسانۀ آغری» و «ارباب‌های آقچاساز» از برجسته‌ترین آثار ایشان است. کتاب «خاطرات دکتر سلام‌الله جاوید» در دو جلد با ترجمه، تحقیق و تدوین رحیم رئیس‌نیا طی هفته‌های آینده از سوی نشر شیرازه منتشر خواهد شد.
در شب استاد رئیس‌نیا، شخصیتهای برجسته علمی و دانشگاهی همچون: خانم مهری باقری، و آقایان باقر صدری‌نیا، کیومرث کیاست، خسرو سرتیپی، ابوالفضل علیمحمدی، دکتر محمد صدیقی، رحمان مشتاق‌مهر و علی دهباشی به جنبه‌های گوناگون زندگی و آثار ایشان خواهند پرداخت. همچنین متن پیام استاد حسن انوری قرائت خواهد شد.
این نشست در ساعت سه بعدازظهر پنجشنبه بیستم مردادماه ۱۴۰۱ در بنیاد پژوهشی شهریار به نشانی: تبریز، خیابان ارتش جنوبی، چهارراه باغشمال برگزار می‌شود و به صورت مستقیم از نشانی زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:

instagram.com/bukharamag

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *