“آژنگ نیوز”:این روزها به کرات  در مورد افسردگی و مشکلاتی در زمینه سلامت روان مواجه می شویم .تحقیقات جدید نشان می‌دهد کسانی که معتقدند خودشان می‌توانند در زندگی روزمره‌شان کارهایی را برای بهبود سلامت روانی خود انجام دهند،در واقع از سلامت روان بهتری نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند، برخوردارند.

وقتی صحبت از سلامت روان به میان می آید،جمله «من می توانم آن را انجام دهم» ممکن است معنای جدیدی پیدا کند.در همین ارتباط بر اساس نظرسنجی از بیش از ۳۰۰۰بزرگسال دانمارکی که در مجله مطالعات شادی منتشر شد،افرادی که معتقدند می‌توانند در زندگی روزانه‌شان کارهایی را انجام دهند تا سلامت روانی خود را بهبود بخشند، نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، سلامت روان بهتری دارند.

روان۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

محققان خاطرنشان می‌کنند که داشتن یک منبع کنترل درونی، و بهره گیری از آن در زمینه شادی و سلامت روان تاثیر شایسته ای برروی اعمال، افکار و آنچه می‌توانید کنترل کنید؛ دارند.بر این اساس قطعا برای سلامت روان، یک منبع کنترل درونی بهتر از داشتن یک منبع کنترل بیرونی است.

یک کارشناس  روانشناس بالینی و کارشناس تندرستی، می گوید: وقتی صحبت از تغییر رفتار می شود، میل فرد برای تغییر و توانایی فرد برای تغییر؛هر دو مهم هستند، اما اعتقاد فرد به توانایی خود برای تغییر بسیار مهم تر است.

او می گوید: «تردید در توانایی ما برای تغییر، می تواند به طور ناخواسته انگیزه و تلاش ما را تضعیف کند.

وقتی فکر می کنید چیزی در کنترل شماست،انگیزه بیشتری برای انجام اقداماتی برای شکل دادن و مدیریت آن دارید. با این حال، اگر فکر می کنید که فقط عوامل خارجی بر نتایج شما تأثیر می گذارد، در این صورت انگیزه لازم برای حل مشکل راندارید.

به عنوان مثال، فکرمی کنید که سرنوشت شما ،ابتلا به افسردگی است؛ زیرا این افسردگی در خانواده شما وجود دارد .بنابر این  هیچ کاری نمی توانید برای کنترل آن انجام دهید.به همین جهت ممکن است انگیزه ای برای انجام اقدامات لازم در زمینه سلامتی خودنداشته باشید.

از سوی دیگر، اگر بگویید، من ممکن است مستعد افسردگی نباشم، به همین دلیل مطمئنا مثلا  روزی ۳۰ دقیقه ورزش کرده و ۵ دقیقه را صرف تفکر بر مسایل و موضوعات مثبت خواهید کرد. بنابراین فعالیتهای مثبتی که در آن روز اتفاق افتاده است، یا هر نوع رفتاری که به عنوان یک رژیم خوب برای خود ایجاد کرده‌اید، می‌تواند منبع کنترل درونی باشد.

باید تاکید کرد که برای دستیابی به  یک منبع کنترل داخلی میتوانیم از مسایل کوچک شروع کنیم مثلا خواسته هایمان در حد عقل باشد!

روان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به عنوان نمونه اگر فردی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند، یک آرزوی سالم می‌تواند این باشد: «ممکن است در حال حاضر ناامید باشم، اما سخت کار می‌کنم و پس‌انداز می‌کنم و شکست برای همیشه دوام نمی‌آورد».

یا اینکه اهداف کوچک و دست یافتنی برای خودتان تعیین کنید.

کارشناسان معتقدند:برای کمک به تقویت «اعتماد به تغییر» خود، و یا  باور به توانایی فرد برای ایجاد تغییرات دلخواه در،آنها پیشنهاد می‌کند «اهداف خرد» را تعیین کنید که به راحتی قابل دست‌یابی هستند نه «اهداف گسترده»، که به برنامه های زیادی نیاز دارند.

نتیجه مهم چنین رفتاری  آن است که وقتی افراد شروع به این رفتار کنترل شده می‌کنند، به طور مثبت به آن عادت میکنند و متوجه می‌شوند که حس کنترل بر سلامتی و رفتار خوددارند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *