“آژنگ نیوز”:تصاویری از دروازه دولت تهران در سه مقطع تاریخی وجود دارد .وقتی از دروازه دولت تهران یاد می‌کنیم، باید دو دروازه را در نظر بیاوریم. اول، دروازه دولت قدیم که در مدخل خیابان باب همایون در میدان توپخانه جای داشت.

دروازه1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
عکس از آنتوان سوریو گین

این دروازه تا پیش از گسترش تهران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار، دروازه اختصاصی ارگ سلطنتی تهران رو به بیرون شهر به شمار می‌آمد و پس از گسترش تهران و شکل‌گیری میدان توپخانه جدید (امام خمینی امروزی) نیز به عنوان دروازه داخلی که رفت و آمد به ارگ را کنترل می‌کرد، باقی ماند.

در بیشتر منابع تاریخی توپخانه، ساخت دروازه دولت قدیم را به افغانان غلزایی نسبت داده‌اند و گفته‌اند که چون آنان از شورش اهالی تهران بیمناک بودند، این دروازه را ساختند تا در صورت لزوم بتوانند به راحتی از ارگ رو به صحرای شمال تهران بگریزند.

البته آنچه در عکس اول دیده می‌شود، ساختمان اولیه دروازه دولت قدیم نیست، بلکه دروازه‌ای است که در دوره ناصری به جای آن ساخته شد.

دروازه 2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
عکس از آنتوان سوریو گین

دروازه دولت جدید اما، پس از گسترش تهران در دوره ناصرالدین‌شاه، یعنی پس از سال ۱۲۴۶ خورشیدی ساخته شد و از  دروازه‌های دوازده‌گانه دارالخلافه ناصری و بزرگ‌ترین ‌آن‌ها بود. (دروازه سیزدهم نیز به ورود و خروج ماشین دودی اختصاص داشت).

دروازه3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
عکس از فردریک. جی. کلَپ

دروازه دولت تقریبا در تقاطع خیابان‌های سعدی و انقلاب امروزی، یعنی در خروجی زیرگذر دروازه دولت قرار داشت و در دوره رضاشاه مانند سایر دروازه‌های شهر تخریب شد. مقابل این دروازه، پلی بود که از روی خندق می‌گذشت و دروازه را به آن سوی شهر وصل می‌کرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *