آژنگ نیوز: کشف مقبره مصری مربوط  به دوره هخامنشی  یکی از کشفیات مهم تاریخی در خصوص دوران حضور ایران در مصر است.به تازگی و با تلاش یک هیئت باستان­شناسی از کشور چک یک چاه-مقبره در ابوصیر نزدیک سقارۀ مصر از دورۀ هخامنشی کشف شده است. نام صاحب آرامگاه «واهیب رع‌مری نیث» بوده که با عنوان فرمانده سربازان خارجی معرفی شده است. قدمت آرامگاه به اواخر سلسلۀ ۲۶ و اوایل سلسلۀ ۲۷ مصر بازمی­گردد. یعنی محدودۀ زمانی ۵۰۰ پ.م. که مصر به تازگی جزئی از قلمرو هخامنشیان شده بود. طبق گفته سرپرست هیئت، در عمق آرامگاه تابوتی سنگی کشف شده که بخشی از آن شکسته شده بود. غارت آرامگاه بر پایه شواهد باستان­شناختی برجای مانده  به احتمال زیاد در اواخر عهد باستان در سده ­های چهارم و پنجم پس از میلاد مسیح رخ داده است.

mesr - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر گفته:

«طرح این مقبره مشابهی در مصر باستان ندارد، اگرچه تا حدی شبیه به ساختار آرامگاه مجاور اوجاهوررسنت و به یا آرامگاه کمپبل در جیزه است.

میروسالو بارتا، رئیس گروه حفاری گفته:در عمق حدود ۱۶ متری، یک تابوت دوتایی که قسمتی از آن آسیب دیده بود، روی یک پر از شن پیدا شد.

mesr1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تابوت بیرونی از دو بلوک عظیم از سنگ آهک سفید ساخته شده بود که یک تابوت انتروپوئید درونی درون آن تعبیه شده بود.

این تابوت کوچکتر نیز از سنگ بازالت ساخته شده و بر روی آن آیاتی از فصل ۷۲ کتاب مردگان نقش بسته است که رستاخیز متوفی و ​​عزیمت او به آخرت را به تصویر می کشد.

طول تابوت انتروپوئید ۲.۳۰ متر و عرض آن ۱.۹۸ متر است. به گفته محققان تجهیزات تدفین پراکنده ای در ضلع غربی و شرقی تابوت قرار داده شده بود.

در بخش شرقی، اشیای متعددی دست نخورده و در محل حفاری پیدا شدند، از جمله ۴۰۲مجسمه فایانوس اوشبتی (شکل های خدمتکار که قرار بود به جای صاحبش در زندگی پس از مرگ دست به کار شوند)، دو کوزه از جنس سنگ، یک مدل میز نذری فایانوس، ده مدل فنجان و یک کتیبه آهکی که متون مذهبی با مرکب سیاه و خط هیراتیک بر روی نوشته شده است.

mesr2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مطالعات اولیه روی مقبره نشان می دهد که در اواخر دوران باستان، به احتمال زیاد در حدود قرن چهارم یا پنجم پس از میلاد، اشیا داخل  مقبره دزدیده شده است، همانطور که دو ظروف قبطی اولیه که در مقبره اصلی مفقود شده بودند، گواه این موضوع است.

غارتگران سوراخی در قسمت غربی تابوت بیرونی ایجاد کردند و قسمت صورت (غربی) درب تابوت داخلی را تکه تکه کردند که توسط حفاری ها اطراف تابوت کشف شد.

مسئول این کشف تاریخی توضیح داد که این اکتشاف بینش جدیدی از دوره آغاز سلطه ایران در مصر ارائه می دهد.

mesr3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از ترکیب نتایج تحقیقات در حال انجام بر روی پیکر مومیایی شده ، تصویری از زندگی واهیبر-مری-نیث، پیشینه خانوادگی و حرفه حرفه ای او ظاهر می شود که نشان می دهد او به احتمال زیاد زمانی که مقبره و تجهیزات دفن او هنوز ناتمام بود به طور غیرمنتظره ای درگذشته است.

بنابراین، هم چیدمان آرامگاه او و هم محتوای آن، اطلاعات بسیار ارزشمندی را در مورد اهمیت و معنای تک تک قطعات تجهیزات تدفین و تزئینات آرامگاه ارائه می دهد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *