“آژنگ نیوز”:رودخانه آمازون، ریو آمازوناس پرتغالی، ریو آمازوناس اسپانیایی، ریو مارانیون و ریو سولیمیس نیز نامیده می شود، بزرگترین رودخانه آمریکای جنوبی و بزرگترین سیستم زهکشی جهان از نظر حجم جریان و مساحت حوضه آن است. طول کل رودخانه – ۶۴۰۰ کیلومتراست که باعث می شود کمی کوتاهتر از رود نیل باشد.غربی ترین سرچشمه آن در ارتفاعات کوه های آند، در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از اقیانوس آرام و دهانه آن در اقیانوس اطلس، در ساحل شمال شرقی برزیل است. با این حال، هم طول آمازون و هم منبع نهایی آن از اواسط قرن بیستم موضوع بحث بوده است، و کسانی هستند که ادعا می کنند آمازون در واقع طولانی تر از رود نیل است.تخمین زده می شود که حدود یک پنجم تمام آبی که از سطح زمین می ریزد توسط آمازون حمل می شود.

ارزش منطقه

مناطق دشت وسیعی که در مجاورت رودخانه اصلی و شاخه های آن قرار دارند، به نام várzeas (“دشت های سیلابی”)، در معرض سیل سالانه و در نتیجه غنی سازی خاک هستند. با این حال، بیشتر حوضه وسیع از ارتفاعات، بسیار بالاتر از طغیان‌ها و به نام terra firme تشکیل شده است. بیش از دو سوم حوضه توسط یک جنگل بارانی عظیم پوشانده شده است که به جنگل های خشک و ساوانا در حاشیه شمالی و جنوبی بالاتر و به جنگل های کوهستانی در آند در غرب تبدیل می شود. جنگل بارانی آمازون، که حدود نیمی از جنگل های بارانی باقیمانده زمین را تشکیل می دهد، همچنین بزرگترین ذخایر منابع بیولوژیکی آن را تشکیل می دهد.

رود آمازون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آمازون در دوره جدید

از دهه های پایانی قرن بیستم، حوضه آمازون توجه بین المللی را به خود جلب کرده است، زیرا فعالیت های انسانی به طور فزاینده ای تعادل اکولوژی بسیار پیچیده جنگل را تهدید کرده است. جنگل زدایی، به ویژه در جنوب رودخانه آمازون و در سرزمینهای خارج از آند، شتاب گرفته است، زیرا بزرگراه های جدید و امکانات حمل و نقل هوایی، حوزه را به روی موجی از شهرک نشینان، شرکت ها و محققان باز کرده است. اکتشافات مهم مواد معدنی باعث هجوم بیشتر جمعیت شده است. پیامدهای اکولوژیکی چنین تحولاتی، که به طور بالقوه فراتر از حوضه می رسد و حتی اهمیت جهانی پیدا می کند، توجه علمی قابل توجهی را به خود جلب کرده است.

اولین اروپایی که در سال ۱۵۴۱ آمازون را کاوش کرد، سرباز اسپانیایی فرانسیسکو دو اورلانا بود که پس از گزارش نبردهای تنومند با قبایل زن جنگجو، که آنها را به آمازون های اساطیر یونانی تشبیه کرد، نام آن را به رودخانه داد. اگرچه نام آمازون به طور معمول برای کل رودخانه به کار می رود، اما در نامگذاری پرو و برزیل به درستی تنها به بخش هایی از آن اطلاق می شود. در پرو جریان اصلی بالایی (که توسط شاخه‌های متعددی که از سرچشمه‌های آند سرازیر می‌شوند تغذیه می‌شود) تا محل تلاقی رودخانه اوکایالی مارانیون و از آنجا تا مرز برزیل به آن آمازوناس می‌گویند. در برزیل نام رودخانه ای که از پرو تا تلاقی آن با رود سیاه می گذرد، Solimões است. بخش دیگری از آن تا اقیانوس اطلس، رودخانه آمازوناس نامیده می شود.

جانوران آمازون

ارائه یک نمای کلی مختصر از جانوران کامل آمازون به همان اندازه غیرممکن است که به اندازه کافی تنوع گیاهی آن را توصیف کنیم. تا حدی به این دلیل است که بسیاری از گونه های منطقه هنوز شناسایی نشده اند. رودخانه ها و جویبارهای حوض پر از زندگی است و سایه بان جنگل با فریاد پرندگان و میمون ها و ناله حشرات طنین انداز می شود. کمبود قابل توجهی از گونه های پستانداران بزرگ زمینی وجود دارد.

گاو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بیش از ۸۰۰۰ گونه از حشرات به تنهایی جمع آوری و طبقه بندی شده است. هزاران پشه ممکن است بیماری هایی از جمله مالاریا و تب زرد را منتقل کنند. مورچه های برگ برنده (از جنس Atta و Acromyrmex) و همچنین مگس های سیاه و سفید کوچکی که در برزیل به نام pium شناخته می شوند، شایع هستند. کرم شب تاب، زنبورهای گزنده، هورنت ها، زنبورها، سوسک ها، سوسک ها، سیکاداها، صدپاها، عقرب ها، کنه ها، حشرات قرمز و عنکبوت های غول پیکر به وفور یافت می شوند. با این حال، دیدنی ترین، صدها گونه از پروانه های رنگارنگ هستند. گاهی اوقات هزاران پروانه در بعدازظهر در سواحل ماسه ای کنار رودخانه جمع می شوند.

حدود ۲۵۰۰ گونه ماهی در سیستم آمازون یافت شده است، اما بسیاری از آنها ناشناس باقی مانده اند. بیشتر ماهی ها مهاجر هستند و در زمان تخم ریزی در مدارس بزرگ حرکت می کنند. ماهی منبع حیاتی پروتئین در رژیم غذایی اغلب فقیر از گوشت جمعیت کابوکلو است. (اصطلاح کابوکلو به افرادی اطلاق می شود که اجداد مخلوط اروپایی و هندی در برزیل دارند که در کنار رودخانه ها و جنگل ها زندگی می کنند). در میان گونه‌های تجاری مهم‌تر می‌توان به پیراروکو (Arapaima gigas)، یکی از بزرگترین ماهی‌های آب شیرین جهان، و گربه‌ماهی‌های غول‌پیکر مختلف اشاره کرد. پیرانای گوشتخوار کوچک معمولاً از ماهی های دیگر تغذیه می کند اما ممکن است به هر حیوان یا انسانی که وارد آب شود حمله کند. دندان‌های تیغ‌دارش تکه‌های گوشت را بریدند و در عرض چند دقیقه لاشه گوشتش را جدا کردند. با افزایش تقاضای جهانی برای ماهی های منجمد و خشک، برخی از گونه های ماهی به صورت محلی در معرض تهدید قرار گرفته اند. ماهی‌های گرمسیری آمازون نیز از جمله ماهی‌های مورد علاقه برای غذا و پرورش و استفاده به عنوان نمونه‌های آکواریومی هستند. ایکیتوس، مانائوس و بندر لتیسیا کلمبیا مراکز این تجارت هستند.

دلفین - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تمساح ها برای پوست شکار می شوند، لاک پشت های رودخانه ای و تخم های آنها یک غذای لذیذ در نظر گرفته می شود و گاو دریایی غول پیکر یا گاو دریایی برای گوشت و روغن آن جستجو می شود. همه آنها توسط شکار بی رویه تهدید می شوند و گاو دریایی در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. جانوران آبزی نیز شامل دلفین های رودخانه ای (Inia geoffrensis) می شوند. کاپیبارای نیمه آبی، بزرگترین جونده در جهان (با وزن 80 کیلوگرم)؛ و nutria، یا coypu، به ویژه برای پوست آن ارزشمند است. دیگر جوندگان رایج عبارتند از: پاکا، آگوتی، جوجه تیغی و گونه های محلی سنجاب ها، موش ها و موش ها.

جمعیت ساکن

حوضه آمازون مدتهاست که نسبتا خالی از سکنه بوده است. در زمان تسخیر اروپا، زمین‌های پایین و سطوح مرتفع رودخانه آمازون و شاخه‌های اصلی آن، جمعیت‌های نسبتاً متراکم و بی‌تحرکی از مردم بومی را پشتیبانی می‌کردند که کشاورزی فشرده ریشه‌ای را انجام می‌دادند که با ماهیگیری و شکار پستانداران و خزندگان آبزی تکمیل می‌شد. نواحی مرتفع‌تر دور از رودخانه‌ها و دشت‌های سیلابی آن‌ها – و هنوز هم در برخی از بخش‌های دورافتاده‌تر هستند – محل سکونت قبایل کوچک، به‌طور گسترده‌ای پراکنده و نیمه‌کره‌ای هندی‌ها بود. این گروه‌ها به طور سنتی عمدتاً به شکار حیوانات بزرگ و کوچک و جمع‌آوری میوه‌های وحشی، توت‌ها و آجیل متکی بوده‌اند و در عین حال کشاورزی کم‌بازده را انجام می‌دهند.

رود - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در اوایل دهه ۱۹۹۰، جمعیت بومی حوضه آمازون حدود ۶۰۰۰۰۰ نفر بود که شاید نزدیک به یک سوم آنها در برزیل و بقیه در مناطق شرقی چهار کشور آند زندگی می کردند. با این حال، در اوایل قرن بیست و یکم، جمعیت به کمتر از ۲۰۰۰۰۰ نفر کاهش یافته بود،این وضعیت تا حدی در نتیجه جنگل زدایی و بهره برداری تجاری از زمین های آنها رخ داده است.

گروه گزارش

ترجمه احسان محرابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *