“آژنگ نیوز”:در دی ماه ۱۳۳۰؛ انتشار اوراق قرضه ملی دکتر مصدق؛به دنبال جنجال و تحریم توده‌ای‌ها، بی‌اعتنایی ثروتمندان و اشراف و به اتکا پشتیبانی طبقه متوسط و تهی‌دستان صورت گرفت.

در روز اول دی ۱۳۳۰ اوراق قرضه ملی بر اساس قانون مصوب شهریور ۱۳۳۰، در سراسر ایران انتشار یافت. دکتر مصدق طی یک پیام رادیویی گفت: «اکنون ملت ایران مراحل نهای جهاد تاریخی خود را به پایان می‌رساند، و با شرکت در خرید اوراق قرضه ملی، آخرین فداکاری را برای حصول به مقصود خویش ظاهر می‌سازد.» اما حزب توده و نشریات وابسته به آن، از همان روزهای نخست به تخطئه این اقدام دولت پرداختند. روزنامه به سوی آینده، وابسته به حزب توده، در شماره هشتم دی خود نوشت که انتشار اوراق قرضه «اقدامی عوام فریبانه و صرفا به منظور فقیر نشان دادن موجودی خزانه بوده است تا بدین وسیله دریافت وام از امریکا و قبول پیشنهادات اسارت‌آور آن را لازم و ضروری بشناسند و از این راه بر تلاش‌های خود در جهت نفع امپریالیسم امریکا، پرده بکشند.» آن اوراق قرضه که هر برگ آن یکصد ریال قیمت داشت به رغم تحریم حزب توده مورد استقبال گسترده طبقات متوسط قرارگرفت ولی در سطح بالای جامعه اعتنای زیادی به آن نشد. دکترمصدق خود دو هزار و پانصد برگه خرید و حاج حسن شمشیری، مدیر چلوکبابی شمشیری، از طرفداران وفادار دکترمصدق، بالاترین رقم قرضه ملی را به تعداد بیست هزار برگه و به قیمت دومیلیون ریال خریداری کرد.

اوراق قرضه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس از پیام دکتر مصدق طولی نکشید که در پشت شعبات و باجه های بانک ملی ایران، صف‌های طویل از مردان و زنانی تشکیل شد که برای خرید این اوراق ساعت‌ها صرف وقت و درنگ می‌کردند، مساله خیلی جالب این بود که اکثریت خریداران را مردان و زنان خرده پا و پیشه وران جزء، کارمندان دولت، بازاریان، کارگران و حتی زنهای رختشوی تشکیل می‌دادند. از چهره های جالبی که به خرید اوراق قرضه پرداخت، پیرمرد یا درویش کوه آشیانی بود، بنام«بابا کوهی» مقیم شیراز، او وقتی شنید دکتر مصدق دست استقراض به سوی مردم دراز کرده است، از فراز کوه بزیر آمد و تمام ثروت و دارایی خویش را که فقط دویست ریال بود به نزدیک ترین شعبه بانک ملی سپرد و دو برگ قرضه ملی دریافت نمود. این رویداد در شهر شیراز هیجان و شادی فوق العاده‌ای برانگیخت و به موازات این استقبال و شور و هیجان، صدها نفر پیاده و یا سوار بر اسب از روستاها به تهران آمده، به بانک ها مراجعه کرده و اوراق قرضه ملی خریدارای نمودند.

منابع:”فولاد قلب”،مصطفی اسلامیه، ص ۲۶۸-۲۶۹و “با مصدق و دکتر فاطمی”،ناصر نجمی،نشر معاصر ۱۳۶۸، ص ۹۰

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *