“آژنگ نیوز”:تلسکوپ فضایی جیمز وب در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ با موشک آریان ۵ از کورو، گویان فرانسه پرتاب شد و در ژانویه ۲۰۲۲ به نقطه خورشید-زمین L2 لاگرانژ رسید. اولین تصویر از جیمز وب از طریق یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۱ جولای ۲۰۲۲، برای عموم منتشر شد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ۱۰ میلیارد دلاری – بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپ علمی فضایی ناسا – برای کشف تاریخ کیهان از بیگ بنگ تا تشکیل سیارات بیگانه و فراتر از آن، کیهان را کاوش خواهد کرد. این یکی از رصدخانه های بزرگ ناسا است، ابزارهای فضایی عظیمی که شامل تلسکوپ فضایی هابل برای نگاه کردن به اعماق کیهان است.

جیمز - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

۳۰ روز طول کشید تا تلسکوپ فضایی جیمز وب نزدیک به یک میلیون مایل (۱.۵ میلیون کیلومتر) را به خانه دائمی خود بپیماید: یک نقطه لاگرانژ – یک مکان پایدار گرانشی در فضا. این تلسکوپ در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ به L2، دومین نقطه لاگرانژ خورشید-زمین رسید. L2 نقطه ای در فضای نزدیک زمین است که در مقابل خورشید قرار دارد. این مدار به تلسکوپ این امکان را می دهد که در طول گردش به دور خورشید در یک خط با زمین بماند. این نقطه برای چندین تلسکوپ فضایی دیگر، از جمله تلسکوپ فضایی هرشل و رصدخانه فضایی پلانک نیز مطلوب بوده است.

به گفته ناسا ، تلسکوپ فضایی جیمز وب بر چهار حوزه اصلی تمرکز خواهد کرد: اولین نور در جهان، مجموعه کهکشان ها در کیهان اولیه، تولد ستارگان و منظومه های پیش سیاره ای، و سیارات (از جمله منشاء زندگی.)

تلسکوپ فضایی جیمز وب تحت یک سری آزمایشات علمی و کالیبراسیون از جمله استقرار محافظ خورشید، استقرار تلسکوپ، روشن کردن ابزار و تراز تلسکوپ قرار خواهد گرفت.

در ۱۱ جولای، ناسا اعلام کرد که تمام ۱۷ حالت ابزار علمی رصدخانه به طور کامل بررسی شده اند و تلسکوپ فضایی جیمز وب آماده آغاز ماموریت علمی حماسی خود بوده است.

همچنین انتظار می رود تلسکوپ فضایی قدرتمند جیمز وب عکس های شگفت انگیزی از اجرام آسمانی مانند تلسکوپ فضایی هابل بگیرد. خوشبختانه برای اخترشناسان، تلسکوپ فضایی هابل از سلامت خوبی برخوردار است و این احتمال وجود دارد که این دو تلسکوپ در سال های اولیه با هم کار کنند.

جیمز ویب۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین سیارات فراخورشیدی را که تلسکوپ فضایی کپلر پیدا کرده است، بررسی خواهد کرد یا مشاهدات بی‌درنگ تلسکوپ‌های فضایی زمین را دنبال خواهد کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب محصول یک همکاری بین‌المللی بین‌المللی بین ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا است. به گفته ناسا، بیش از ۳۰۰ دانشگاه، سازمان و شرکت در ۲۹ ایالت ایالات متحده و ۱۴ کشور را شامل می شود. مدت زمان اسمی تلسکوپ فضایی جیمز وب پنج سال است اما هدف اصلی آن بهره برداری  ۱۰ ساله است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *