“آژنگ نیوز”:یکی از مهمترین مبانی فعالیت اجتماعی برای افراد دارا بودن اعتماد به نفس است.اگر این توانمندی از افراد گرفته شود،هیچ فعالیت اجتماعی به نتیجه نخواهد رسید.بنیان اساسی عزت نفس،اعتقاد به این امراست که می توانیم کارها را به خوبی انجام دهیم و دیگران نیز به همین سبب به ما احترام می گذارند. برای داشتن عزت نفس بالا، مهم است که بفهمیم عزت نفس واقعا چیست.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس نگرشی در مورد مهارت ها و توانایی های افراداست.یعنی فرد توانایی هایش رامی پذیرید و به آن اعتماد دارد و به همین جهت در زندگی خود احساس کنترل دارد.در این وضعیت نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می شناسید و دیدگاه مثبتی نسبت به خود دارید. انتظارات و اهداف واقع بینانه تعیین می کنید، قاطعانه ارتباط برقرار می کنید و می توانید انتقادات را مدیریت کنید.

hands from healthier communities - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از سوی دیگر، اعتماد به نفس پایین ممکن است باعث شود شما احساس شک و تردید به خود کنید، منفعل یا مطیع باشید، یا در اعتماد به دیگران مشکل داشته باشید. ممکن است احساس حقارت کنید، مورد بی مهری قرار بگیرید یا نسبت به انتقاد حساس باشید. احساس اعتماد به نفس ممکن است به موقعیت نیز بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، شما می توانید در برخی زمینه ها،مانند تحصیلات، اعتماد به نفس زیادی داشته باشید، اما در برخی دیگر مانند روابط، اعتماد به نفس ندارید.

داشتن اعتماد به نفس بالا یا پایین به ندرت با توانایی های واقعی شما مرتبط است و بیشتر بر اساس تصورات شماست. ادراکات روشی است که شما در مورد خودتان فکر می کنید و این افکار ممکن است ناقص باشند.

اعتماد به نفس پایین ممکن است ناشی از تجارب مختلف باشد، مانند بزرگ شدن در یک محیط غیرحمایتی و انتقادی، جدا شدن از دوستان یا خانواده برای اولین بار، قضاوت بیش از حد در موردخود یا ترس از شکست. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند اغلب در تفکر خود دچار اشتباه می شوند.

در محموع عزت نفس به طور کامل به یک چیز یا مجموعه ای از افکار وابسته است.عزت نفس یک فرد به عوامل متعددی  از جمله شخصیت، دستاوردها، استعدادها، قابلیت ها، پیشینه، تجربیات، روابط و همچنین نحوه درک فرد،ارتباط دارد.

عزت نفس بالا به این معناست که غالبا به مسایل از دیدگاه مثبت نگاه کنید. این بدان معنا نیست که شما همه چیز را در مورد خودتان دوست دارید یا فکر می کنید که کامل هستید. برعکس، حتی برای کسانی که عزت نفس بالایی دارند، معمول است که از خود انتقاد کنند .عزت نفس بالا بسته به شرایط ممکن است در نوسان باشد.

با این حال، اگر عزت نفس بالایی دارید، افکار مثبت در مورد خودتان بیشتر از افکار منفی است .همچنین وجود برخی موارد منفی باعث نمی شود ارزش خود را به عنوان یک شخص توانمند نادیده بگیرید.

Different ways by which a student can fulfill their social responsibilities while they study - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اساساً، عزت نفس بالا چارچوب ذهنی است که به شما امکان می دهد نقاط قوت خود را ارج بگذارید، نقاط ضعف خود را به چالش بکشید و احساس خوبی نسبت به خود و زندگی خود داشته باشید. این امربه شما اجازه می دهد تا فراز و نشیب های روزانه را به آسانی و به درستی پشت سر بگذارید.

عزت نفس بالا همچنین به شما کمک می کند تا بفهمید همه چیز به شما مربوط نیست و به شما امکان می دهد همه چیز را شخصی نگیرید و بیش از حد واکنش نشان ندهید.در نهایت باید اشاره کرد که اگر اکثریت جامعه از افراد دارای عزت نفس تشکیل شده باشد،آن جامعه در مسیر موفقیت گام بر خواهد داشت.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *