“آژنگ نیوز”:داستان چرخ خیاطی در سال ۱۷۵۵ میلادی در لندن آغاز می شود، جایی که مهندس آلمانی چارلز ویزنتال که در آن زمان در بریتانیا کار می کرد و زندگی می کرد، موفق شد سوزنی را به ثبت برساند که می تواند برای خیاطی مکانیکی استفاده شود.

چرخ۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته  در منابع تاریخی هیچ اشاره ای به ماشینی که سوزن را روی آن بگذارند وجود ندارد و ۳۴ سال طول کشید تا توماس سنت انگلیسی اولین چرخ خیاطی واقعی را اختراع کند.

در سال ۱۷۹۰، تولید کننده کابینت، ماشینی را به ثبت رساند که از طریق یک بال، سوراخی در پارچه ایجاد می کرد و سوزن نیز از آن عبور می کرد. با این حال، منتقدان توماس سنت معتقدند که او فقط یک ایده را به ثبت رساند و دستگاه هرگز تولید نشد.

چرخ خیاطی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۱۸۰۴ دو اختراع دیگر به ثبت رسید. اولین اختراع در فرانسه توسط توماس استون و جیمز هندرسون و برای  ماشینی ثبت شد که شبیه دوخت دستی است.

اختراع دیگر  از اسکات جان دانکن دستگاهی بود که با تعدادی سوزن گلدوزی می کرد. متاسفانه اطلاعات بیشتری از سرنوشت این دو اختراع در دست نیست. اولین چرخ خیاطی کاربردی و پرکاربرد توسط خیاط فرانسوی بارتلی تیمیونه در سال ۱۸۲۹ اختراع شد. سال بعد، ۱۸۳۰، او قراردادی را با آگوست فران، مهندس معدن، امضا کرد که نقشه های لازم را انجام داد و برای ثبت اختراع درخواستش را ارایه کرد.

جرخ۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این حق ثبت اختراع در ۱۷ جولای ۱۸۳۰ صادر شد و در همان سال او و شرکای خود اولین شرکت جهان را برای تولید لباس ارتش برای ارتش فرانسه افتتاح کردند. با این حال، این اتفاق منجر به درگیری با خیاطان پاریسی شد که نگران از دست دادن شغل خود بودند. یک مدل از این دستگاه در موزه علوم لندن به نمایش گذاشته شده است.

در سال ۱۸۳۲، والتر هانت اولین چرخ خیاطی آمریکایی را اختراع کرد، اما به سرعت علاقه خود را به ساخت آن از دست داد. اولین حق ثبت اختراع چرخ خیاطی در ایالات متحده در سال ۱۸۴۲توسط جان گرینوف بود. با این حال، ماشینی که تمام قطعات اختراع شده تا آن زمان را با هم ترکیب می کرد، کار مخترع انگلیسی جان فیشر در سال ۱۸۴۴ بود، اما به دلیل اشتباه در اسناد موفق به دریافت حق اختراع نشد.

تقریباً ده سال بعد، در سال ۱۸۵۱، مهندس آمریکایی سینگر یک حق اختراع برای چرخ خیاطی خود دریافت کرد. این چرخ خیاطی ترکیبی  از ماشین های تیمونی، هانت و هاوی بود. تحول عمده البته بهره گیری از  یک ووسیله  پدال  مانند بود که بوسیله پا و برای تبدیل حرکت رفت و برگشتی به حرکت چرخشی استفاده می شد.

چرخ۴ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این پدال  برای به حرکت درآوردن چرخ خیاطی تنظیم شده بود و در نتیجه و هر دو دست را آزاد می گذاشت. این چرخ خیاطی سینگر اکنون در بلغارستان از پرکاربردترین چرخ خیاطی هاست و احتمالاً هر کدام از ما آن را دیده ایم و شاید روزی با آن  بخواهیم لباس مورد علاقه خود را بدوزیم.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *