آژنگ نیوز: رونمایی از کتاب «ادبیات نفتی» نوشته دکتر اردشیر صالح‌پوربرگزار می شود.

سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا به رونمایی از کتاب «ادبیات نفتی» نوشته دکتر اردشیر صالح‌پور (پژوهشگر فرهنگ، ادب و هنر ایرانی) اختصاص دارد. این نشست با همکاری موسسه ایکوم، کافه مانا و نشر الیما در ساعت شش عصر شنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۱ در کافه مانا واقع در بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶ برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

کتاب «ادبیات نفتی» به موضوع حضور و اکتشاف نفت در ایران پرداخته، ویژگی‌های ظهور مدرنیته و صنعتی شدن جنوب ایران را مورد ارزیابی قرار داده، ابعاد جامعه‌شناختی آن را واکاوی نموده و در تقابل سنت به نقد و مکاشفه کشانده است.

hnfdhj ktjd - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نویسنده در این کتاب بر آن است نقش و تاثیر نفت را بر اساس دستاوردهای ادبی، هنری بررسی نماید و در این راستا آثار بیش از ۴۰ نویسنده را معرفی و تجزیه تحلیل نموده است.

شعر، داستان‌نویسی کوتاه، رمان‌های سیاسی ـ اجتماعی، رمان‌های اکتشافی، ترجمه، اپرا‌نویسی، ادبیات نوگانی (مدرن) و اپرت‌نویسی نفتی از دیگر فصول این کتاب است که به تحلیل آمده است.

همچنین نویسنده در زمینه تاثیر  زبان و همزیستی فرنگیان و ظهور و رسوخ واژگان صنعتی و انگلیسی موارد و نمونه‌هایی را آورده است.

آنچه مسلم است اینهمه تغییر و تحول و تاثیر مستقیم و غیر‌مستیقم ناشی از رشد و پیشرفت تکنولوژی و حضور شهرهای نفتی و نفت‌زاد است که با ظهور نفت پدید آمده است.

مبارزات سیاسی و احقاق حقوق کارگران و احزاب سیاسی و روشنفکران و ادبیات مبارزه و مقاوت از بخش های واپسین این کتاب پژوهشی ادبی‌ست.

در این نشست دکتر جمشید ملک‌پور، دکتر محمد جعفری قنواتی، دکتر محیط طباطبایی، دکتر اردشی صالح‌پور (نویسنده) و علی دهباشی به بررسی این اثر خواهند پرداخت.

این نشست در ساعت شش عصر شنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۱ به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر پخش خواهد شد:

instagram.com/bukharamag

instagram.com/cafemaana

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *