“آژنگ نیوز”: نمایی هوایی از جنگل های مانگرو ( حرا ) در جزیره قشم.جنگل های حرا ایران در سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان واقع شده اند که از خلیج گواتر در شرق (دریای عمان) تا خلیج نایبند در غرب خلیج فارس آغاز شده است. دو گونه بومی به نام های Avicenia marina و Rhizophora mucronata جنگل های حرا را در ایران تشکیل می دهند. حرا برای رشد و نمو در محیطی که دائماً تحت تأثیر جزر و مد دریا و سیل است، ریشه های هوایی و دانه های زنده زا تولید می کند و آناتومی برگ های خود را تغییر می دهد.

مانگرو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جنگل‌های حرا نیز با بسیاری از اراضی و پدیده‌های طبیعی مرتبط و سازگار هستند و بر توسعه آن‌ها تأثیر می‌گذارند. مساحت هسته جنگل های حرا در ایران ۱۳۲۱۴.۱۶ هکتار است که ۹۷۷۷.۹۶ هکتار آن مربوط به جزیره قشم و بندر خمیر. از مجموع اراضی مردابی و جزر و مدی، ۵/۸۲۷۳ هکتار قابلیت توسعه به جنگل را دارد.

این رقم برای اراضی بین جوامع جنگلی و سایر اراضی به ترتیب ۴۰۱۷ هکتار و ۱۰۰۰.۱۵ هکتار محاسبه شده است. بنابراین مساحت کل اراضی غیرجنگلی ۱۳۲۹۰.۳ هکتار و مساحت کل جنگل های مستقر و اراضی قابل تبدیل به جنگل ۲۶۵۰۴.۵ هکتار است. با توجه به وسعت سطح اراضی مذکور، بدیهی است که مدیریت جنگل های حرا در ایران باید مبتنی بر مدیریت توسعه و با برنامه ریزی دقیق و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدت باشد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *