“آژنگ نیوز”:نخستین کارخانه سوسیس وکالباس سازی ایران دربندر انزلی فعالیتش را آغاز کرده است.به گواهی اسناد موجود , در سال ۱۳۰۲ خورشیدی کارگاه کوچکی در انزلی وجود داشت که با وسایل ابتدایی و دستی به تهیه سوسیس و کالباس میپرداخت .

اما پنج سال بعد کارخانه‌ کوچکی در این رابطه توسط یک روس به نام افونامو یا افرناسو در بندر انزلی با یک ماشین کوچک و دستی دایر شد که روزانه احتیاجات عده‌ای از اتباع خارجی آنجا که روس و ارمنی بودند راتأمین می‌کرد.


هفت سال بعد در سال ۱۳۰۹ خورشیدی شخص دیگری به نام لیشنیسکی از اهالی شوروی سابق در جوار میدان گمرگ بندر انزلی کارخانه کوچکی را راه اندازی کرد که روزانه چهل تا پنجاه کیلوگرم کالباس تهیه می‌نمود.

سوسیس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۱۳۱۲ لیشنیسکی کارخانه خود را از انزلی به تهران منتقل کرد و با کمک یک ارامنه اهل سلماس به نام آرزومان آوانسیان وخانواده اش، در خیابان منوچهری در یک پاساژ کوچک به ادامه فعالیت پرداخت که فرآوری آنها، سوسیس , کالباس و ژامبون بود.

دیری از همکاری ایشان نگذشت که مرد روسی به کشورش بازگشت و کارخانه به آرزومان واگذارشد که به این ترتیب اولین کارخانه در ایران به نام آرزومان شروع به فعالیت نمود.

در سال ۱۳۳۷ کارخانه بزرگی در یافت آباد تهران به نام آرزومان تاسیس شد. در واقع آرزومان آوانسیان وارث نخستین کارخانه سوسیس کالباس سازی در ایران می باشد.

گروه تاریخ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *