“آژنگ نیوز”:ترکیب کشاورزی و صنایع فضایی یک اقدام جدید در عصر مدرن به شمار می آید.زیرا کشاورزی و تولید مواد غذایی با چالش های جدی مواجه است. رشد جمعیت جهان به این معنی است که مواد غذایی باید با کارایی بیشتر با زباله و آسیب زیست محیطی کمتر تولید شوند.

همچنین تغییرات اقلیمی تهدیدی برای اختلال در شیوه های سنتی و زنجیره تامین است.رشد بهره وری کشاورزی گذشته از هزینه های زیست محیطی سنگینی از جمله جنگل زدایی، از بین رفتن تنوع زیستی و استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی کشاورزی را به همراه داشته است. به زبان ساده، «کسب و کار کشاورزی طبق معمول» ناپایدار است و باید تغییر کند.

اتحادیه اروپا و کشورهای اتحادیه اروپا این چالش ها را به رسمیت شناخته اند و در حال انجام آن هستند. “کشاورزی دقیق” بخشی از پاسخ آنها است. این یک اقدام مهم برای توسعه فناوری‌های جدید به منظور تغییر کشاورزی از رویکرد سنتی «صنعتی» یک‌اندازه و مناسب برای همه به سمت شیوه‌های هدفمند، است.یعنی جامعه ای که بیشتر تولید می‌کنند در حالی که مصرف کمتری دارندو بدین ترتیب به یک کشاورزی پایدار کمک میکنند.

کشاورزی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پروژه ICT-AGRI 2 با بودجه اتحادیه اروپا، بودجه ملی را برای تقویت تحقیقات در زمینه رباتیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به طور خاص برای کشاورزی دقیق هماهنگ می کند.

این وزارتخانه‌های دولتی، آژانس‌های مالی ملی و سازمان‌های تحقیقاتی را از سراسر اتحادیه اروپا گرد هم می‌آورد که با «برنامه تحقیق و نوآوری استراتژیک» برای هدایت و تأمین مالی تلاش‌های کشاورزی دقیق اتحادیه اروپا و ملی موافقت کرده‌اند.

نیلز گوتکه، هماهنگ کننده پروژه از آژانس علم، فناوری و نوآوری دانمارک، می گوید: “نزدیک بودن مشارکت ما با تصمیمات ملی و سیاست گذاری های مالی به این معنی است که ما با موفقیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و رباتیک را در دستور کار اتحادیه اروپا و ملی قرار داده ایم، که قبلاً چنین نبود.” . ما با هم می‌توانیم به توافق برسیم و دستور کار آینده را اجرا کنیم و همچنین از بسیاری از سازمان‌های کشاورزی و صنایع کشاورزی خرید کرده‌ایم

تامین مالی مشترک برای رویارویی با چالش های رایج

علاوه بر توسعه استراتژی، شرکای ICT-AGRI 2 پروژه‌های ICT کشاورزی و روباتیک را شناسایی کرده و از آنها حمایت مالی کرده‌اند. گوتکه می‌گوید: «گروه‌های کوچک یا بزرگ کشورهای عضو گرد هم آمدند تا پروژه‌های مورد علاقه مشترک را تأمین مالی کنند – یعنی چالش‌های مشترک خاصی که کشاورزان خودشان با آن‌ها مواجه هستند».

به عنوان مثال، در پروژه HAPPY COW، هلند، دانمارک و فنلاند با هم روی حسگرها و نرم افزارهایی کار کردند تا تغییرات هورمونی در گاوهای شیری را شناسایی کنند و اقتصاد پرورش در مزارع ارگانیک را بهبود بخشند.

در همین حال، شرکای FI-ORAMA از قبرس، دانمارک و آلمان یک سیستم اطلاعات مدیریت مزرعه (FMIS) را برای کشاورزی دقیق در باغ‌ها و تاکستان‌ها توسعه دادند.

در FarmFUSE، منابع مالی یونان، ترکیه، آلمان و بلژیک، استقرار یک پلت فرم چند سنسوری را برای اندازه‌گیری ویژگی‌های کلیدی خاک و تعیین نیازهای مدیریت محصول و خاک برای افزایش عملکرد فراهم کرده است.

در حالی که بیشتر پروژه‌های ICT-AGRI 2 بسیار کوچک هستند، اما همچنان مورد توجه قرار می‌گیرند.

گوتکه می‌گوید: «ده سال پیش، علاقه تجاری کمتری به کشاورزی دقیق وجود داشت، اما امروزه شاهد توجه بیشتر کشاورزان و ذینفعان کشاورزی هستیم

این  موضوع تا حدودی به این دلیل است که فناوری‌های کشاورزی دقیق، مانند حسگرهای متعدد، هواپیماهای بدون سرنشین، نقشه‌برداری ماهواره‌ای و سیستم‌های اطلاعاتی رایانه‌ای قدرتمند، همگی بسیار ارزان‌تر می‌شوند.

به گفته گوتکه، این فناوری‌ها به‌جای مالکیت‌های بزرگ، در اختیار مزارع کوچک قرار می‌گیرد. او خاطرنشان می کند: “و تعداد مزارع کوچک بسیار بیشتر از مزارع بزرگ است و آنها ستون فقرات اقتصاد روستایی و اشتغال را تشکیل می دهند.”

MPNt32dWT93LLIaVMa2DH2xqHreHht8GI039njbY I - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نتایج پنهان نیست

ICT-AGRI 2 دسترسی آزاد به نتایج تحقیقات را برای جذب و اجرا حیاتی تشخیص داده است. در گذشته، اطلاعات توسط شرکت هایی که سرمایه گذاری قابل توجهی انجام داده بودند محافظت می شد. با این حال، به گفته گوتکه، اکنون در حال تغییر است.

او می‌گوید: «با مجموعه‌ای از فن‌آوری‌های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرضه، شاهد ورود بازیگران جدیدی به بازار فناوری‌های کشاورزی دقیق هستیم که رویکرد بازتری را در پیش می‌گیرند».

این اقدام برای جذب گسترده و بهینه کشاورزی دقیق توسط کشاورزان روی زمین حیاتی است.”

اتحادیه اروپا ICT-AGRI را در سال 2009 به عنوان یک شبکه منطقه تحقیقاتی اروپایی (ERA-NET) راه اندازی کرد تا تلاش های تحقیقاتی در زمینه کشاورزی دقیق را متحد و هدایت کند.

گوتکه می‌گوید فاز بعدی ICT-AGRI شامل یک رویکرد جامع‌تر و گسترده‌تر خواهد بود که کشاورزی دقیق را در کل زنجیره فعالیتهای یک مزرعه ادغام می‌کند.

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *