آژنگ نیوز: انتخابات پارلمانی مجلس بیستم ایران در حد فاصل  ۳۰ تیر و ۲۰ مرداد ماه سال ۱۳۳۹ برگزار شد. این انتخابات در شرایط ملتهب سیاسی خاصی برگزار شد.در این انتخابات حزب ملیون به رهبری منوچهر اقبال ،حزب مردم به رهبری اسداله علم حضور داشتند.شاه به منظور آزاد و مردمی نشان دادن انتخابات به کاندیداهای جبهه ملی به رهبری اله یار صالح هم که در این زمان فعالیت داشتند، اجازه رقابت در انتخابات را داد. البته در خاتمه انتخابات هیچ یک ازاعضای جبهه ملی  رای نیاوردند.زمانی هم که  نتیجه این انتخابات اعلام شد ؛ خبر از پیروزی عظیم برای نخست وزیر اقبال و حزب ملّیون که وابسته به او بود،می‌داد.

انتخبات 1339 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس اعلام مطبوعات وقت اعلام شد که:آن چه تاکنون از نتایج این انتخابات استنباط می شود در مجلس آینده حزب ملیون ۸۵ تا ۹۰ نماینده و حزب مردم ۷۵ تا ۸۰ نماینده خواهند داشت و بقیه کرسی ها هم بین منفردین تقسیم خواهد شد .

در انتخابات تهران به احتمال زیاد ۶ وکیل از حزب ملیون ، ۶ نماینده از حزب مردم و سه منفرد انتخاب خواهند شد . ممکن است تعداد نمایندگان حزب مردم به ۵نفر نیز تقلیل پیدا کند و یک وکیل دیگر به تعداد وکلای منفرد یا حزب ملیون افزوده شود .

اما به تدریج مشخص شد که در انتخابات تقلب گسترده و ناشیانه ای روی داده است.با اوج گیری اعتراضات و بویژه تظاهرات در دانشگاه تهران ُهمچنین اعتراض گروههای سیاسی مختلف و منفردین از جمله علی امینی ،انتخابات ابطال شد.بعد به بهانه اینکه قانون انتخابات نقص داشته و از این رو انتخابات باطل شده!برای اصلاح قانون و برگزاری انتخابات بعدی برنامه ریزی شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *