“آژنگ نیوز”:نشست«سواد رسانه‌ای»برگزار می شود.نوزدهمین نشست از سلسله جلسات عصر چهارشنبه‌های بخارا با همکاری خانه فرهنگان فرشته اختصاص یافته است به سخنرانی اسماعیل میرفخرایی با موضوع «سواد رسانه‌ای». این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه چهارم خردادماه ۱۴۰۱ در محل کتابفروشی خانه فرهنگان فرشته برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
اسماعیل میرفخرایی تهیه‌کننده مولف، پایه‌گذار برنامه‌های علمی در رادیو و تلویزیون و از آغازگران این رسانه در ایران است.
میرفخرایی سال ۱۳۲۵ در تهران بازارچه شیخ هادی متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان رشدیه به پایان رساند. دبیرستان رهنما پذیرای میرفخرایی در رشته طبیعی بود. سال ۱۳۴۳ زمان ورود وی به دانشگاه تهران دانشکده علوم و تحصیل رشته زیست‌شناسی می‌باشد. شاید نخستین بنیان‌ها و اندیشه‌های علاقه‌مندی میرفخرایی به علوم و مرزهای دانش در همین سال‌ها قوت و شکل می‌گیرد.

سواد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


از این رو از نوزده سالگی گویندگی در این عرصه را آغاز می‌کند. بعد از اتمام در رشته زیست‌شناسی سال ۱۳۴۵ به عنوان نخستین مجری در تلویزیون حضور یافته و با گذشت اندک زمانی با توجه به توانایی‌های فردی در امر عرضه صحیح برنامه به مخاطب، برنامه‌های علمی را در تلویزیون ملی راه‌اندازی می‌کند.
عمده‌ترین فعالیت رسانه‌ای میرفخرایی با برنامه‌هایی همچون چشم‌انداز (۱۳۵۱)، عصرانه (۱۳۵۶) در رادیو و دانش (۱۳۵۰)، ره‌آورد (۱۳۵۶) در تلویزیون ادامه می یابد.
در همان سال‌ها برای کسب لیسانس در رشته تولید برنامه در رادیو و تلویزیون به آمریکا می‌رود و فوق لیسانس را نیز در رشته ارتباطات و آموزش دریافت می‌کند. بعد از بازگشت به ایران و احاطه به چهارچوب و ساختارهای رسانه مدیر برنامه‌های علمی و فرهنگی در شبکه ٢ تلویزیون می‌شود. در سال ۱۳۵۷ بازنشسته‌ شد. پس از آن برای تکمیل تحصیلات خود به استرالیا رفته اما به هنگام تز دانشگاهی در مقطع دکتری از ارائه آن منصرف و به ایران باز می‌گردد. در نتیجه فصلی دیگر از فعالیت‌های رسانه‌ای وی رقم می‌خورد. برنامه‌های معماری ایرانی، جمعیت – حال – آینده، با طبیعت، پرتو، ارتباط ایرانی، گنج دوران، گفتگو و ده‌ها برنامه دیگر حاصل تلاش و علاقه‌مندی وی به رسانه در این دوران است.
اسماعیل میرفخرایی در طول همه سال‌های فعالیت خود در رسانه‌های ایرانی هرگز خود را محدود و محصور به امر صرفا اجرا در تلویزیون یا رادیو نکرده است. وی بر مبنای شناختنامه فنی و محتوایی رسانه تولیدگر برنامه‌های گوناگون در این عرصه است. از این رو بر اساس خدمتگزاری وی نسبت به رسانه دیروز و امروز می‌بایست او را یک برنامه‌ساز تمام‌عیار در همه دوران حیات کاریش دانست که ماحصل آن تولید بیش از ۵۰۰ برنامه در رادیو و تلویزیون است.‌
سوابق تدریس ایشان:
١- تدریس در دانشگاه مرکزی ایالت کنتیکت (CONNECTICUT) در امریکا سال١٩٨٣
٢- تدریس در مدرسه‌ی سینما و تلویزیون
این نشست در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه چهارم خردادماه ۱۴۰۱ به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
instagram.com/bukharamag
Instagram.com/farhangan.fereshte

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *