آژنگ نیوز: کتاب”قصص الخاقانی” تاریخ صفویه از آغاز تا پایان عصر شاه عباس دوم)،(2جلدی)انتشار یافت.نوشته ولی قلی خان شاملو.تحقیق و تصحیح :سیدسعید میر محمد صادق.

قصص 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

کتاب قصص الخاقانی، تألیف ولی قلی بیگ شاملو در تاریخ مختصر صفویه است تا پایان شهریاری شاه صفی (1038 ه ق – 1052 ه .ق) و تاریخ مفصل شاه عباس ثانی (1052 – 1077 ه.ق) از ولادت (شب جمعه هجدهم شهر جمادی الاول 1042 ه.ق) تا وفات این پادشاه در دامغان ( در شب سه شنبه بیست و هشتم ربیع الاول 1077 ه.ق)، مشتمل بر یک دیباچه و سه باب و خاتمه یی محتوی بر سه تذکره.این اثر از منابع ارزشمند روزگار صفوی است که به تازگی باتصحیح سعیدمیرمحمدصادق وبه همت انتشارات سروش و نگارستان اندیشه منتشرشده است.این کتاب نخستین‌بار توسط استاد دکتر حسن سادات‌ناصری، استاد فقید دانشگاه تهران در دو مجلد طی سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۴ چاپ شد.

متاسفانه با چاپ جلد دوم، مشخص شد که حدود ۱۶ سال از وقایع کتاب، چاپ نشده است. وقایعی که مربوط به روزگار نویسنده و مهمترین سال‌های پادشاهی شاه عباس دوم است. همچنین جلد دوم کتاب با توجه به این که حدود شش سال بعد از فوت مصحح چاپ شد فاقد نمایه بود، لذا پژوهشگران برای یافتن موضوعات در رنج بودند.در تصحیح جدید، فقط از سه نسخه – که در ایران و امکان تهیه بود – استفاده شده است. اهمیّت تاریخی و ادبی کتاب در مقدّمه شرح شده است و قریب صد صفحه از بیش از هزاروچهارصد صفحه کتاب، اختصاص به نمایه‌های کتاب دارد با بیش از ۳۰۰۰ مدخل نمایه، شامل: آیات، احادیث، جای‌ها، پیشه‌ها، اصطلاحات گوناگون اداری، مالی و … که حدود ۱۴۰۰ مدخل آن درباره نام‌هاست که با چند کلمه معرفی و اسامی مشابه تفکیک شده است.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *