“آژنگ نیوز”:زپلین، کشتی هوایی با نوعی جرم سخت در اصل توسط فردیناند آدولف آگوست هنریش فن زپلین ساخته شده بود.این وسیله نقلیه هوایی متشکل از یک قاب دوکی شکل بود که با گاز هلیوم پر میشد. اولین کشتی هوایی زپلین توسط فون زپلین، افسر بازنشسته ارتش آلمان طراحی شده بود؛ پرواز اولیه خود را از آشیانه شناور در دریاچه کنستانس، نزدیک فردریشهافن، آلمان، در ۲ ژوئیه ۱۹۰۰ انجام داد.

313 master 0 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

زیپلن اولیه در زیر ارتفاع ۱۲۸ متری (۴۲۰-فوت) پرواز میکرد و قدرت آن معادل دو اتومبیل بود که به یکدیگر متصل می کرد، که هر کدام شامل یک موتور ۱۶ اسب بخاری بود که به دو ملخ متصل می شد.

یک وزنه لغزشی که روی دماغه محکم شده بود، با بالا بردن یا پایین آوردن دماغه، کنترل عمودی را فراهم می کرد، در حالی که سکان هایی برای کنترل افقی در نظر گرفته شده بود. این کشتی به سرعت نزدیک به ۳۲کیلومتر (۲۰ مایل) در ساعت دست یافت.

در طول جنگ جهانی اول، آلمانی ها موفقیت متوسطی در عملیات بمباران دوربرد با کشتی هوایی از نوع زپلین به دست آوردند، که می توانست به ارتفاعات بالاتر از هواپیماهای موجود دست یابد. در دو نوبت در سال ۱۹۱۷، زپلین های آلمانی تقریباً ۱۰۰ ساعت پرواز کردند.

چنین عملکردهایی باعث شد بسیاری از مردم به این باور برسند که کشتی های هوایی بزرگ نقش مهمی در توسعه هوانوردی دارند. تعدادی زپلین به عنوان بخشی از غرامت های پس از جنگ توسط آلمان به کشورهای متفقین توزیع شد.

0ad1685fac054a2634912415f91c3531 steampunk airship dieselpunk - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از میان بسیاری از زپلین‌های بعدی، دو مورد از معروف‌ترین آنها گراف زپلین بود که در سپتامبر ۱۹۲۸ تکمیل شد و هیندنبورگ غول‌پیکر، که اولین بار در سال ۱۹۳۶ پرواز کرد. زیپلن هیندنبورگ بر روی اقیانوس ، بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر (۱ میلیون مایل) پرواز کرده بود.

در سال ۱۹۲۹، این کشتی حدود ۳۴۶۰۰۰ کیلومتر (۲۱۵۰۰ مایل) را در یک پرواز جهانی طی کرد که در مدت زمان سپری شده تقریباً ۲۱ روز تکمیل شد. هیندنبورگ به طول ۲۴۵ متر (۸۰۴ فوت) از چهار موتور دیزلی ۱۱۰۰ اسب بخاری استفاده می کرد که حداکثر سرعت آن را ۱۳۵ کیلومتر (۸۴ مایل) در ساعت می کرد.

در سال ۱۹۳۶ این کشتی هوایی در مجموع ۱۰۰۲ مسافر را در ۱۰ سفر رفت و برگشت بین آلمان و ایالات متحده حمل کرد.

در ۶ مه ۱۹۳۷، هنگام فرود در لیک هرست، نیوجرسی، کشتی پر از هیدروژن آتش گرفت و به طور کامل نابود شد و ۳۶ نفر جان خود را از دست دادند.

download - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کشتی هوایی زپلین در طی جنگ جهانی دوم توسط بمباران متفقین ویران شد و ساخت کشتی های هوایی سخت و عظیم هرگز از سر گرفته نشد.

در سال ۱۹۹۳، شرکت‌های نوادگان هیندنبورگ یک شرکت تاسیس کردند ، که یک تکنولوژی جدیدبرای ساخت، یک کشتی هوایی کوچکتر (۷۵ متری یا ۲۵۰ فوتی) پر از هلیوم بهره گرفت که در سال ۲۰۰۱ شروع به عرضه کوتاه مدت آن کردند. سفر بر روی دریاچه کنستانس و مکان های دیگراز جمله موارد استفاده از آن بود.اما از این وسیله قدیمی دیگر استقبال نشد.

Uss los angeles airship over Manhattan - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مترجم:احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *