آژنگ نیوز: کشف طلا در کالیفرنیاُموجب دگرگونی بنیادین و اساسی در این منطقه از آمریکا شده است. در سال ۱۸۴۸میلادی جان ساتر یک کارخانه چوب بری با نیروی آب در امتداد رودخانه آمریکایی در کولوما، کالیفرنیا، تقریباً ۵۰مایلی (۸۰ کیلومتری) شرق ساکرامنتو امروزی ساخته بود. در ۲۴ ژانویه، نجار او، جیمز دبلیو مارشال، تکه های طلا را در بستر رودخانه پیدا کرد.

ساتر و مارشال توافق کردند که شریک شوند و سعی کردند راز خود را حفظ کنند. خبر این کشف اما به زودی منتشر شد و آنها توسط هزاران جوینده ثروت محاصره شدند. (پس از هجوم جویندگان طلا آنان با تسخیر اموالشان و دزدیده شدن یا نابودی کالاها و دام‌هایشان، ساتر تا سال ۱۸۵۲ ورشکست شدند.) از شرق، کاوشگران در اطراف کیپ هورن حرکت می‌کردند ،اما بسیاری از آنان  در معرض خطر بیماری قرار می‌گرفتند تا از تنگه پاناما عبور کنند.

طلا1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هجوم جمعیت

سرسخت ترین ها مسیر زمینی ۲۰۰۰ مایلی (۳۲۲۰ کیلومتری) را طی کردند، که در آن وبا قاتل بسیار بزرگتری نسبت به بومیان آمریکا بود. تا آگوست ۱۸۴۸، ۴۰۰۰ معدنچی طلا در آن منطقه بودند و در عرض یک سال حدود هشتاد هزار نفر که مشهور به گروه”چهل و نه نفر” (به عنوان جویندگان ثروت در سال 1849) بودند؛به میدان های طلای کالیفرنیا رسیدند.

تا سال ۱۸۵۳ تعداد آنها به ۲۵۰۰۰ نفرافزایش یافت. اگرچه تخمین زده می شد که حدود ۲ میلیارد دلار طلا استخراج شده است، اما تعداد کمی از کاوشگران آن را غنی کردند. زیرا این کار بسیار سخت بود، همچنین قیمت ها بالا (خورد و خوراک و اقامت)و شرایط زندگی ابتدایی بود.

از فراز به فرود

طلا2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مدت کوتاهی بعد ، کشف طلا کاهش یافت، زیرا بهترین مناطق طلاهایشان تمام شده بودند وهمچنین  سرمایه و ماشین آلات سازمان‌یافته ؛جایگزین تلاش‌های افراد ماجراجوی معدنچی شدند. بدین ترتیب عملیات کشف طلا با عملیات کارآمدتر و تجاری‌تر و در نتیجه محدودتر شدند.

به همین ترتیب، اردوگاه‌های غیرقانونی و خشونت‌آمیز معدن جای خود را به سکونتگاه‌های دائمی با سازمان‌دهی شده دولت و مجری قانون دادند. آن شهرک‌هایی که فاقد سایر فعالیت‌های اقتصادی مناسب بودند، پس از اتمام طلا، به زودی به شهرهای ارواح تبدیل شدند. کشف طلای کالیفرنیا در سال ۱۸۵۲ به اوج خود رسید و در پایان این دهه به پایان رسید.

تغییر ماهیت کالیفرنیا

جستجوی طلا تأثیر عمیقی بر کالیفرنیا گذاشت و به طور چشمگیری جمعیت شناسی آن را تغییر داد. قبل از کشف طلا، جمعیت این قلمرو تقریباً صدو شصت هزار نفر نفر بود که اکثریت قریب به اتفاق آنها بومیان آمریکایی بودند.

در حدود سال ۱۸۵۵، بیش از سیصد هزار نفر به کالیفرنیا وارد شده بودند. اکثر آنها آمریکایی بودند، اگرچه تعدادی از مهاجران نیز از چین، اروپا و آمریکای جنوبی آمده بودند. هجوم گسترده باعث ایجاد شهرها و شهرک های متعددی شد و سانفرانسیسکو شهرت خاصی پیدا کرد. کشف طلا به عنوان عامل اصلی پیشرفت و توسعه در ایالت کالیفرنیا در سال ۱۸۵۰ شناخته شد.

 در حقیقت از مدل طلاهای کالیفرنیا  در ذخایر آبرفتی طلا که در رودخانه ها یا در امتداد آن یافت می شود، منابع اصلی این فلز برای مصر باستان و بین النهرین بوده است. ذخایر دیگری در لیدی (اکنون در ترکیه) و سرزمین های دریای اژه و در ایران ، هند، چین و سرزمین های دیگر یافت میشده است.

طلا3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

طلا جهان را تغییر داد

در قرون وسطی منابع اصلی طلا در اروپا معادن زاکسن و اتریش بودند. عصر تولید طلا که پس از کشف قاره آمریکا توسط اسپانیایی ها در دهه 1490 انجام شد، احتمالاً بزرگترین دوره ای بود که جهان تا آن زمان شاهد بوده است. بهره برداری از معادن توسط برده گان و غارت کاخ ها، معابد و قبرها در مرکز و جنوب آمریکا منجر به افزایش بی سابقه طلا در بازارها  شد که به معنای واقعی کلمه ساختار اقتصادی اروپا را نامتعادل کرد.

از کشف جهان جدید توسط کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ تا ۱۶۰۰، بیش از ۲۲۵۰۰۰ کیلوگرم (۸میلیون اونس) طلا یا ۳۵ درصد تولید جهانی از آمریکای جنوبی به دست آمد.

طلا4 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

معادن دنیای جدید – به ویژه معادن در کلمبیا – تا قرن هفدهم و هجدهم ادامه یافت و به ترتیب ۶۱ و ۸۰ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص دادند. ۱،۳۵۰،۰۰۰ کیلوگرم (۴۸ میلیون اونس) در قرن۱۸ استخراج شد.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *