“آژنگ نیوز”:جایگاه کتیبه‌های بارو تخت‌ جمشید،موضوع هفتمین نشست از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا با همکاری کافه مانا و مؤسسه ایکوم، است .این نشست اختصاص یافته است به سخنرانی عبدالمجید ارفعی درباره «جایگاه کتیبه‌های بارو تخت‌ جمشید در تاریخ تمدن ایران». این سخنرانی در ساعت پنج بعدازظهر شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در کافه مانا واقع در بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶ برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

تخت جمشیذ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

عبدالمجید ارفعی (متولد ۹ شهریور ۱۳۱۸ در شهر اوز استان فارس) تحصیلات متوسطه را در دبیرستانهای البرز و دارالفنون به پایان رساند. از همان دوران دبیرستان زبان اوستایی را زیر نظر استاد جلال متینی و زبان پهلوی را با راهنمایی موبد رستم شهبازی آموخت. سپس به تحصیل در رشته ادبیات در دانشگاه تهران پرداخت و به پیشنهاد دکتر بهرام فره‌وشی همزمان با تحصیل، به تدریس زبان پهلوی در کلاس‌های سطح اول دانشگاه پرداخت. بعد از پایان تحصیلات با حمایت دکتر پرویز ناتل خانلری جهت ادامه تحصیل به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و آموختن زبان‌های بین‌النهرینی را زیر نظر اساتید: آیخلر، کریمر و شوبرگ ادامه داد. سپس جهت فراگیری زبان ایلامی راهی مؤسسه شرقی دانشگاه شیکاگو شد و در محضر اساتیدی چون: ا. لئو. اوپنهایم، ریچارد هلک، آیگنس گلب و برینکمن به تحصیل پرداخت و پایان‌نامه‌اش را با عنوان «زمینه‌های جغرافایی گل‌نبشته‌های تخت جمشید» زیر نظر استاد هلک ارائه داد.

پس از بازگشت به ایران، کار در فرهنگستان ادب و هنر را همراه با دکتر مهرداد بهار، دکتر کتایون مزداپور و دکتر مهین صدیقیان آغاز کرد. در سال ۱۳۵۶ به پیشنهاد و تشویق دکتر خانلری اقدام به ترجمه استوانه کورش کرد که در سال ۱۳۵۸ به چاپ رسید.

دکتر ارفعی تحقیقات گسترده‌ای را بر روی کتیبه‌های قلعه باستانی شوش و آجر‌نوشته‌های تخت‌جمشید انجام داده‌اند.

در تابستان ۱۳۷۷ با همکاری شاهرخ رزمجو و گیتا بهرامی نیکخواه تالار کتیبه‌های موزه ملی ایران را افتتاح کرد. همچنین در سال ۱۳۸۱ به درخواست دکتر محمد بهشتی و دکتر احمد محیط طباطبایی، تالار کتیبه‌های شوش در قلعه باستانی شوش را راه‌اندازی کرد.

از آثار عبدالمجید ارفعی می‌توان به: «گل‌نوشته‌های باروی تخت‌جمشید» (۱۳۸۷) و «فرمان کورش بزرگ» (۱۳۸۹) اشاره کرد. همچنین از ایشان کتاب «قانون‌های بین‌النهرین» (ده الی دوازده قانون سومری و اکدی) آماده انتشار است.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:

instagram.com/bukharamag

instagram.com/cafemaana

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *