“آژنگ نیوز”:نشستگفتگو با یعقوب یسنا نویسنده، محقق نقد ادبی و مدرس رشته ادبیات فارسی در افغانستان”برگزار می شود.. دویست و بیست پنجمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا اختصاص دارد به گفتگو با یعقوب یسنا نویسنده، محقق نقد ادبی و مدرس رشته ادبیات فارسی در افغانستان. در این نشست که به مناسبت انتشار کتاب «مقدمه‌ای بر فردوسی‌شناسی و شاه‌نامه‌پژوهی» برگزار می‌شود آقایان: یامان حکمت، مجتبی نوروزی، روح‌الله بهرامیان و علی دهباشی درباره یعقوب یسنا و آثارش صحبت خواهند کرد.
این نشست در کتابفروشی فرهنگان قریب از ساعت نه ونیم تا یازده صبح پنجشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۱ بصورت مجازی برگزار و پخش می‌شود.

یسنا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

محمد یعقوب یسنا، زاده ۱۰ حوت/اسفند ۱۳۵۷ خورشیدی از درهٔ نیک‌پی شهرستان (ولسوالی) دوشی از ولایت بغلان افغانستان است. وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه کلان‌گذر درهٔ نیک‌پی، و دورهٔ دبیرستان را در لیسهٔ غلام‌حیدر خان کابل سپری کرده‌است. وی بنا به علاقه‌مندی که به ادبیات و فرهنگ داشت، در سال ۱۳۸۰ وارد دانشکدهٔ زبان و ادبیات دانشگاه کابل شد و در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی دری تا درجهٔ ماستری (فوق لیسانس) تحصیل کرد. او سالها عضو هیات علمی دانشگاه البیرونی افغانستان بود که سال گذشته از این سمت استعفا داد. یعقوب یسنا هم‌اکنون در حال تحصیل در مقطع دکترا در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه یزد ایران است.
او از چهره‌های شناخته شده ادبیات معاصر افغانستان در دهه اخیر می‌باشد که با مقالات و نوشته‌های خود همواره در متن جریان‌های ادبی این کشور قرار داشته است.

از جمله آثار یعقوب یسنا می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد:

  • واژه‌های عربی در شاهنامه
  • بررسی اسطوره‌های اوستایی در شاهنامه (تحول اسطوره از اوستا تا شاهنامه)
  • دانایی‌های ممکن متن (نظریه‌هایی دربارهٔ چگونگی معناداری متن ادبی)
  • خوانش متن (نقدادبی)
  • مقدمه‌ای بر فردوسی‌شناسی و شاهنامه‌پژوهی (ارایهٔ چشم‌انداز انتقادی از فردوسی‌شناسی و شاهنامه‌پژوهی)
  • روشنگری افسون (نقد معرفت در افغانستان)
  • زن‌نامه (در نقد فرهنگ مردسالار جامعه افغانستان)
  • در برگشت به مرگ (رمان)
    و دو مجموعه شعر با عنوان‌های «من و معشوق و ماقبل تاریخ» و «در غیبت»
    یسنا مقالات زیادی در نشریات و مجلات علمی پژوهشی کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ایران به چاپ رسانده است و کتاب «جریان‌شناسی تطبیقی شعر معاصر ایران و افغانستان» را آماده چاپ دارد

مراسم جلسه دیدار و گفتگو با یعقوب یسنا از ساعت نه ونیم صبح پنجشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۱ از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش می‌شود:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/farhangan.ir

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *