آژنگ نیوز: شادی ضرورت بنیادین زندگی است،بنابر این بدنیست بدانیم که شادترین مردم جهان کجا زندگی می کنند ؟ سازمان ملل هر سال به ما می گوید. در چند سال گذشته، فنلاند در رده ۱قرار گرفته است و در صدر کشورهای شمال اروپا قرار گرفته است که همه آنها بسیار خوشحال هستند. از آنجایی که آنها رکورد شادی را شکسته اند، بسیاری از مردم هم وسوسه می شویم که عادات فنلاندی ها را تقلید کرده و مثل یک فنلاندی زندگی کنند – کمی در جنگل قدم بزنند، شنا کنند – بدین ترتیب همه چیز خوب پیش خواهد رفت.

برای اینکه گزارش های مربوط به کسب مقام شادی به صورت جهانی  مستند باشد، باید در ابتدا شاخص‌های بین‌المللی شادکامی را تعریف نموده وسپس گزارش‌های شادی را با هم مقایسه کرد.باید چنین فرض کرد که مردم سراسر جهان شادی را به چه صورت تعریف می‌کنند و سپس بر اساس آن شاخصه ها تکلیف موضوع شادی را معین کرد. شاخص‌های شادی تقریباً مانند اندازه و رتبه‌بندی کیفیت موسیقی هستند که بر اساس میزان علاقه ساکنان هر کشور به آهنگ‌های محلی خود از موسیقی می‌گویند. این پدیده اشتیاق هر کشور به سبک های موسیقی اشان رانشان می دهد، اما اطلاعات کمی در مورد اینکه چه نوع موسیقی از نظر عینی “بهترین” است، با توجه به تفاوت در سنت ها و سلیقه های مردم، وجود دارد.

شادی۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر همین منوال تحقیق در مورد چگونگی تصور مردم در سراسر جهان از رفاه، در واقع، برخی از تفاوت های عمده را در بین ملت ها را آشکار می کند. درک این تفاوت ها تصویر بسیار غنی تری از شادی جهانی به ما می دهد که هر شاخصی را می تواند به تصویر بکشد. اما مهمتر از آن، مجموعه ای از مدل ها را برای شادی ارائه می دهد که هر یک از ما می توانیم آنها را دنبال کنیم.

در اولین بررسی، مشخص می شود ، روش‌هایی که مردم در سراسر جهان می‌گویند بر آن اساس شادی را تجربه می‌کنند، مشترکات آشکاری دارند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ روی ۲۷۹۹ بزرگسال در ۱۲ کشور نشان داد که در همه کشورهای مورد مطالعه، تعاریف روانشناختی شادی – «یک حالت درونی، احساس یا نگرش» است که بر همه تعاریف دیگر غالب است. به طور خاص، مردم در سراسر جهان گفته اند که شادی را در دستیابی به “هماهنگی درونی” می یابند.

هماهنگی درونی ممکن است جهانی به نظر برسد، اما می تواند در مکان های مختلف به معانی بسیار متفاوتی باشد. به عنوان مثال، دو سال پیش هنگام فیلمبرداری یک فیلم مستند در دانمارک در مورد جستجوی خوشبختی، متوجه شدند که دانمارکی ها اغلب هارمونی درونی را بر حسب هیج توصیف می کنند، که چیزی شبیه آرامش و خوش گذرانی راحت است. در همین حال، متوجه شده‌اند که آمریکایی‌ها تمایل دارند آن را بر اساس مهارت‌هایشان که با علایقشان در زمینه کار مطابقت دارد،تعریف کنند.

بنابراین بر اساس تعاریف روانشناختی،خوشبختی دارای معانی متفاوتی است و اختلاف دیدگاه در مورد شادی  بین کشورها افزایش می یابد. همان مطالعه سال۲۰۱۶ که در بالا ذکر شد، به عنوان مثال، نشان داد که ۴۹ درصد از آمریکایی‌ها به صراحت به روابط خانوادگی در تعریف شادی اشاره می‌کنند، در حالی که اهالی آمریکای جنوبی و آمریکایی‌های لاتین ،عموماً آن را بر حسب شادی فردی خودشان؛ تصویر می‌کنند.فقط۲۲ درصد از پرتغالی‌ها، ۱۸ درصد از مکزیکی ها و ۱۰درصد از آرژانتینی ها در تعاریف شادی خود در مورد خانواده اشان صحبت کرده اند.

اما  تفسیر شادی در مناطق مختلف دنیا نیز تفاوتهایی دارد.دو محقق ژاپنی در سال ۲۰۱۲ در مجله بین‌المللی رفاه نوشتند که تفاوت فرهنگی مهمی در تعریف شادی بین فرهنگ‌های غربی و آسیایی وجود دارند. در غرب، آنها شادی را به عنوان “حالت برانگیختگی بالا مانند هیجان و احساس موفقیت شخصی” تعریف کردند. در همین حال، در آسیا، “خوشبختی بر حسب تجربه یک حالت برانگیختگی کم مانند آرامش تعریف می شود.”

در کشورهای بزرگ، حتی مقایسه افراد در همان مرزها می تواند به طور دقیق انجام شود.برای مثال،در شمال هند و جنوب هند، شادی بسیار متفاوت است. تحقیقات نشان می دهد که ایالات متحده مرکز تفاوت های منطقه ای قابل توجهی در ویژگی های شخصیتی است.

در برخی موارد حتی کلماتی که برای صحبت درباره شادی به کار برده می شود به زبان های مختلف؛ معانی مختلفی دارند. در زبان های آلمانی، شادی ریشه در کلمات مربوط به ثروت یا سرنوشت مثبت دارد. در واقع، شادی از زبان انگلیسی میانه hap می آید که به معنای “شانس” است. در همین حال، در زبان های مبتنی بر لاتین، این اصطلاح از felicitas می آید که در روم باستان نه تنها به خوش شانسی، بلکه به رشد، باروری و شکوفایی اشاره می کرد.

شادی۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مجموع، فرهنگ ها در ارایه تعاریف خود از شادی،مبانی  بسیار متفاوتی دارند. بنابراین، نمی توان گفت که یک کشور به معنای مطلق شادتر از کشور دیگر است و یک شاخص واحد از “شادترین کشورهای جهان” درست نیست. شادی را می توان به روش های مختلف تعریف و اندازه گیری کرد. شاید فنلاند با یک تعریف شادترین کشور باشد. اما با در نظر گرفتن تعریفی دیگر، مطمئناً این کشور شادترین نیست.

یک راه مفید برای شروع این کار، تمایز بین دو روش تمرکز بر شادی است. اولی تمرکز «درونی» یا «بیرونی» بر شادی است – یعنی بر درون نگری در مقابل تعامل با دیگران. دومین مورد تمرکز «رابطه» یا «وظیفه» است .بر این اساس می توان تعاریفی به این شرح ارائه کرد:

۱. خوشبختی از روابط خوب با افرادی که دوستشان دارید ناشی می شود.

این مورد ترکیبی از کانون های “بیرونی” و “رابطه” است. در این مدل، دوستان و خانواده بیشترین شادی را ارائه می دهند. یک مثال خوب از کشوری که بر اساس این که چگونه جمعیت تمایل به تعریف شادی دارند، وبا این مدل مطابقت دارد؛ایالات متحده است.

۲ شادی از آگاهی بالاتر می آید.

این ترکیبی از کانون های «درونی» و «رابطه» است و الگویی برای افراد بسیار روحانی، فلسفی یا مذهبی است، به ویژه کسانی که اهمیت ویژه ای برای دور هم جمع شدن در اجتماع قائل هستند. مشخص شده است که جنوب هند پایگاه بسیاری از افرادی است که از این مدل پیروی می کنند.

۳. خوشبختی از انجام کاری که دوست دارید، ومعمولاً از تعامل با دیگران به دست می آید.

این ترکیبی از کانون های “بیرونی” و “وظیفه” است – یعنی تعهد به کار یا فعالیت های اوقات فراغت که عمیقاً رضایت بخش است. اگر تمایل دارید بگویید “کار من زندگی من است” یا “من عاشق گلف با دوستانم هستم”و این مدل مورد علاقه شماست. همچنین آن را در کشورهای شمال اروپا و اروپای مرکزی می توان پیدا کرد.

۴. خوشبختی از احساس خوب ناشی می شود.

این ترکیبی از کانون های “درونی” و “وظیفه” است.این مدلی برای افرادی است که تجربیاتی را در اولویت قرار می دهند که به آنها احساسات مثبت می دهد،چه تنهایی و چه با دیگران.اگر زمانی که شاد بودن را تصور می کنند، به تماشای نتفلیکس یا خوردن غذا فکر می کنند، این یک راه خوب برای ارزیابی رفاه آنان است. این مدل بیشتر در آمریکای لاتین، منطقه مدیترانه و آفریقای جنوبی رایج است.

شادی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته باید تاکید کرد این طبقه بندی جامع نیست. بسیاری از مردم و کشورها را نمی توان به طور منظم در امتداد این محورها قرار داد. در واقع، تصور مردم از شادی ممکن است ترکیبی از مدل های مختلف باشد.با این حال،آنها نقطه شروعی برای درک مفاهیم متعدد شادی در سراسر جهان ؛ فراهم می کنند.

همانطور که مکان های مختلف تعاریف متفاوتی از شادی دارند،افراد مختلف نیز تعاریف متفاوتی از شادی دارند.درک این تنوع می تواند به افراد کمک کند خودشان را درک کنند وببینند که چرا در خانه خود شاد نیستند و چه کاری می توانند در مورد آن انجام دهند. آیا این حرکت، پیوستن به یک جامعه جدید، یا به سادگی برقراری صلح با محیط اطراف است؟

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *