“آژنگ نیوز”:اخیرا (مرداد ۱۳۰۵ خورشیدی)دولت ترکیه برای شناساندن امتعه مملکت خود به اروپا با شرکت تجار معتبر  یک جهازی (کشتی) موسوم به (قره دنز) به عنوان نمایشگاه متحرک ترک مرتب و تهیه نموده به بنادر مهم اروپا فرستاده که امتعه (کالاهای) مملکت ترکیه را نمایش دهند.چند روز قبل جهاز مزبور  که دارای تقریبا پنج هزار تن می باشد به انگلستان آمده  و در خارج شهر لندن در  مقابل بندر (کری تیج)لنگر انداخته بود.آنجا یک بازار مانندی ترتیب داده به دکاکین کوچک تقسم بندی نموده امتعه هاییکه نمایش داده میشد در آنجا بفروش می رساند.برای هر امتعه و محصولی کتابچه مخصوصی با شرح و تفصیل زراعت و با تهیه آن در ترکیه با عکسهای مرغوب به زبان انگلیسی چاپ کرده مجانا در اختیار  مردم می گذاشتند.

ترکی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

علاوه بر این کتابچه مخصوصی برای آدرس ، اسم و عنوان  سه هزار تجار ترکیه که امتعه ترکیه را به خارج حمل و صادر می نمایند به ترتیب صحیح چاپ کرده بودند که به تقاضا کنندگان میدادند . یک عده هم از جوانان ترک که زبان فرانسه و انگلیسی را به خوبی تکلم می کردند در کشتی بوده  همراه تماشا کنندگان به نمایشگاه و بازار رفته تفصیل هر یک از امتعه را  بطور خوبی توضیح و بیان میکردند. یک دسته موزیک دولتی بسیار عالی هم که گویا  به امر مخصوص ریسس جمهور مامور شده بودند.فعالیت میکردند. مردم هم دسته دسته به دیدن و تماشای آن می رفتند.

کشتی را بنحو بسیار قشنگی تزیین تموده بودند نصف قسمت تحتانی آن را نمایشگاه قرار داده انواع و اقسام امتعه و محصولات ترکیه را مثل پشم ،پنبه گندم،ارزن و منسوجات مختلفه  ابریشمی کارخانه های ازمیر و غیره را بطور بسیار مرغوب وجالب توجهی به معرض نمایش گذارده بودند.

جمعی از نمایندگان خارجه و محترمین و تجار و روسای کمپانی ها بر حسب دعوتی که شده بودند برای صرف عصرانه در کشتی حاضر شده از طرف اعضاء سفارت و قنسولگری ترکیه از واردین پذیرایی به عمل آمد.

کشتی مزبوراز لندن به آمستردام و از آنجا به بنادر دیگر اروپا مراجعت خواهد کرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *