آژنگ نیوز: تقلب در مواد غذایی بخشی از چشم انداز خطرات تولید موادغذایی بوده است.زیرا از زمانی که انسان ها از کشاورزی معیشتی به تجارت محصولات غذایی گذر کردند، این پدیده ،به عنوان تقلب با انگیزه اقتصادی شناخته می شود. تقلب در مواد غذایی نشان دهنده طیف گسترده ای از اعمال فریبنده است که توسط آن یک طرف طرف دیگر را در مورد ارزش یا محتوای واقعی یک محصول غذایی فریب می دهد. از رقیق‌سازی ساده (نوشیدنی ها) تا افزایش چگالی (آرد) تا جایگزینی (روغن گیاهی برای روغن زیتون فوق بکر) تا نمونه‌های اخیر تقلب پیچیده شامل مواد مصنوعی. درهمه این تولیدات چند ویژگی‌های اساسی وجود دارد: کسی فرصتی برای سود می‌بیند، کسی رنج می‌برد.

stock photo art 22749364 foodfraud - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تقلب عبارتی پر سرو صدا

«تقلب غذایی» ممکن است یک عبارت صنعتی پر سر و صدا باشد، اما همانطور که در کتاب «تقلب غذایی: تهدیدی جهانی با پیامدهای سلامت عمومی و اقتصادی» اشاره شده است، مفهوم جدیدی نیست. در واقع، تقلب در مواد غذایی مبنای بسیاری از مقرراتی است که امروزه صنعت غذا از آن پیروی می کند.

لازم به اشاره است که  “نگرانی در مورد تقلب در مواد غذایی به دوران باستان باز می گردد.” در قرن دوم قبل از میلاد در چین، کلاهبرداری از خریداران محصولات غذایی، ممنوعیت‌های خاصی را به همراه داشت که در طول سال‌ها تقویت شد .مثلا در صورتی که غذای تقلبی باعث مرگ شخصی میشد، متقلب به دار آویخته  می‌شد.

در سال ۳۰۰ قبل از میلاد در بخش‌هایی از هند امروزی قوانینی وجود داشت که تقلب در انواع خاصی از مواد غذایی مانند نوشیدنی ها و غلات را ممنوع می‌کرد. قوانین مشابهی در مصر باستان وضع شده بود. در روم باستان، پلینی مورخ بزرگ در مورد تقلب در رابطه با نوشیدنی ها در سالهای ۷۷-۷۹ میلادمطالب زیادی  نوشه است.

در طول سال ها، قوانین و مقرراتی برای محافظت از اقلامی مانند نان و نوشیدنی ها در برابر تقلب وضع شد. انقلاب صنعتی فرصت بیشتری را برای کلاهبرداران فراهم آورد، از جمله موردی در شهر نیویورک در دهه ۱۸۵۰ که شامل بازرگانانی بود که گچ، تخم‌مرغ، آرد و موارد دیگر را به شیر بی‌کیفیت اضافه می‌کردند تا آن را دارای مزیتهای خاص جلوه دهند. نیویورک تایمز گزارش داده که حدود ۸۰۰۰کودک در طول یک سال در نتیجه آن پرونده جان خود را از دست دادند. این حوادث  در نهایت منجر به تصویب مقررات بیشتر شد. اما با پیشرفت قرن بیستم، تمرکز ایمنی مواد غذایی به محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر عوامل بیماری‌زا و آلرژی‌زا معطوف شد، در حالی که تقلب در مواد غذایی، در ذهن مصرف‌کنندگان، تنظیم‌کننده‌ها و حتی برخی از تولیدکنندگان، به نظر می‌رسید که در جایگاه دوم قرار گیرد.

کارن اورستین، مدیر فنی راه‌حل‌های ایمنی غذا در FoodChain ID، یکی از موسسین پایگاه داده تقلب در مواد غذایی، گفته که درک تاریخچه این موضوع مهم است، زیرا هنوز یک مشکل بسیار عمده در صنعت مواد غذایی است.

او گفته: «عبرت گرفتن از تاریخ مهم است. “وقتی به هر موضوع ایمنی مواد غذایی یا تقلب نگاه می کنید، باید به تاریخچه نگاه کنید تا یاد بگیرید و برای آینده برنامه ریزی کنید.”

برخی تقلبهای امروزین عبارتند از:استفاده ازگوشت اسب در لازانیا، ماهی ناسالم ویا غذای کودک آلوده .این تقلبهای مواد غذایی بارها و بارها خبرساز می شود. برخی از شرکت ها امیدوارند که به  با این روش به موفقیت مالی دست یابند، اما اغلب سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازند.

Food Fraud 450x321 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال۲۰۰۸، رسوایی ملامینه چینی فاش شد. در آن زمان، تولیدکنندگان ملامین، یک پایه رزین مصنوعی حاوی نیتروژن را به محصولات شیر ​​اضافه کرده بودند تا محتوای پروتئین بالاتری را شبیه سازی کنند. ۳۰۰۰۰۰ نوزاد دچار نارسایی کلیه شدند و همچنین مرگ و میر متعددی نیز رخ داد.

البته سایر موارد تقلب در مواد غذایی نیز مصرف کنندگان را گمراه می کند، اما در این حد برای سلامتی مضر نیستند. نمونه هایی از این مورد روغن زیتون است که با روغن فندق رقیق می شود. یا لازانیا که در آن گوشت گاو با گوشت اسب جایگزین شده است.

پیرو همین مشکلات شبکه اروپایی تقلب در مواد غذایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا (EU FFN) چهار معیار را تعیین کرده اند که اگر نسبت به آن اقدام شود، شود ،میتوان آن را به  عنوان «کلاهبرداری غذایی» در نظر گرفت:

قصد

نقض قوانین مواد غذایی اتحادیه اروپا

سودجویی

و در نهایت:فریب مصرف کننده

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *