آژنگ نیوز: کتاب”آمریکا و شاه،سی سال رابطه تسلیحاتی”منتشر شد.نویسنده: ،استفن مک کلینجی ،مترجم محمد شمس الدین عبدالهی نژاد.

درباره کتاب

پس از انقلاب اسلامی ایران و گروگان‌گیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران در سال ١٩٧٩، همۀ تماس‌های دیپلماتیک میان ایالات متحده و ایران قطع شد. گرچه چند دهه از آن زمان گذشته است، روابط دو کشور خصمانه باقی‌مانده و بی‌اعتمادی متقابل آن را فرا گرفته است. با این حال ایران و آمریکا پیش از سال ١٩٧٩ رابطۀ متفاوتی داشتند.

پرداختن به رابطۀ تسلیحاتی ایران و آمریکا در دوران محمدرضا شاه برای تحلیل واقع‌بینانۀ روابط دو کشور در آن برهه، و بلکه امروز، ضروری است؛ این کتاب از اندک کوشش‌های دانشورانه در این حوزه به شمار می‌آید. مؤلف، که مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه غرب لندن است، نشان می‌دهد که فضای کلی جنگ سرد تعیین‌کنندۀ بسیاری از جنبه‌های رابطۀ تسلیحاتی تهران و واشنگتن پیش از سال ١٩٧٩ بوده است. کتاب حاضر، به منظور ارزیابی این ادعا، میزان قابل توجهی از منابع آرشیوی آزادشده را افزون بر زندگی‌نامه‌ها و منابع دست دوم بررسی می‌کند تا رابطۀ تسلیحاتی ایالات متحده-ایران را به کلی بازسازی کند.

آمریکا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همدلی مولفان باستان با اسکندر مقدونی آشکار کردن شخصیت رقیب او، داریوش سوم، را بی نهایت دشوار ساخته است، چون حتی وقتی به داریوش اشاره می کنند، همچنان از اسکندر سخن می گویند. آنچه از آخرین پادشاه هخامنشی و زندگی اش «می دانیم» در چند کلمه خلاصه می شود: نام پدرش، نام همسرش، مادرش، دخترانش، پسرش، خودش پیش از جلوس به تخت سلطنت، اطلاعاتی اندک درباره ی موقعیت او در دربار پیش از جلوس به تخت سلطنت، نام نبردهایی که در آن شکست خورده، تاریخ مرگش و سنش به هنگام مرگ. هدف کتاب حاضر در واقع توضیح این نکته است که چرا داریوش، در کنار بسیاری دیگر، محکوم به جای گرفتن در قلمرو فراموشی تاریخی است. پی یر بریان، استاد و محقق مطالعات هخامنشی و تاریخ اسکندر در کلژ دو فرانس، در این کتاب به بررسی دقیق تمام آثار مربوط به آن دوران می پردازد، از تواریخ یونانی و روایات مورخان اسکندر گرفته تا آثار اخلاق محور تاریخ نویسان رومی، رسائل ادبای قرون وسطی و عصر رنسانس و نیز کتب تاریخی و ادبی شرقی، یعنی از تاریخ اسکندر و داریوش تا قصه ی سکندر و دارا. داریوش در سایه ی اسکندر را می توان ادامه و مکمل کتاب دیگر بریان، با نام امپراتوری هخامنشی، دانست

دربارۀ نویسنده

هِدِر لِر واگنر، پژوهشگر، نویسنده و ویراستار است. او مدرک کارشناسی خود را در رشتۀ علوم سیاسی از دانشگاه دوک و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشتۀ امور دولتی از کالج ویلیام و مری دریافت کرد. واگنر کتاب‌های متعددی را دربارۀ پیدایی خاورمیانۀ مدرن و رجال آمریکا نوشته است. ازجمله آثار او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد: تاریخ حزب دموکرات؛ تاریخ حزب جمهوری‌خواه؛ بنجامین هوک، رهبران آفریقایی ـ آمریکایی؛ باراک اوباما؛ جرج واشنگتن؛ عراق، پیدایش خاورمیانۀ نوین؛ هند و پاکستان؛ هنری کیسینجر.

دربارۀ مترجم

فاطمه صالحی وزیری، زادۀ ۱۳۷۵، دانش‌آموختۀ مقطع ارشد رشتۀ ادبیات انگلیسی است. او در حال حاضر مشغولِ فراگیریِ زبان ژاپنی و همچنین ترجمه‌‌هایی از آثار ادبیات معاصر ژاپن است.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *