“آژنگ نیوز”پرسپولیس و استقلال مسابقه فوتبالی برگزار کردند که تعداد بسیار زیادی آن را دیدند.این رویداد نمادی از عدم مدیریت مهمترین احساس بروز یافته ناشی از این مسابقه؛ یعنی هیجان بود.تعاریف متعددی در مورد هیجان ارایه شده که در اینجا به یک تعریف کلی آن بسنده می شود: واکنش کلی و کوتاه به یک واقعیت غیر منتظره همراه با یک حالت عاطفی خوشایند یا ناخوشایند هیجان نامیده می‌شود.قرار گرفتن همه انسانها در این شرایط دارای پیامدهایی است،به همین جهت باید در کنترل هیجان کوشید . برخی عوارض هیجان عبارتند از:به هنگام هیجان قدرت تفکر و قدرت عمل می‌تواند فلج شده و یا قدرت یابد. ساده‌تر اینکه گاه هیجان ذهن را خالی می‌کند و فرد نه می‌تواند چیزی بگوید و نه انجام دهد.در برخی مواقع آنچه هم که میگوید خارج از کنترل خودش است.

همچنین هنگام هیجان دو عصب سمپاتیک و پاراسمپاتیک جهت عکس هم عمل می‌کند. سمپاتیک بدن را برای حالت اضطراری آماده می‌کند و پاراسمپاتیک او را به سوی آرامش فرا می‌خواند.که در این مسابقه آرامش فراموش شده بود.اشاره به همین دو مورد برای درک و دریافت ضرورت مدیریت هیجان کافی است. متاسفانه در مسابقه دیروز مدیریت فوتبال ضعیف عمل کرده و بقیه رویدادها نتیجه این ضعف بوده است.

یحیی گل محمدی به عنوان یک مربی بی سرو صدا و دارای آرامش شناخته میشود،اما در تصاویر تلویزیونی دیدم که او فرد دیگری شده است.یا فرهاد مجیدی بعد از اینکه تیمش گل تساوی را وارد دروازه کرد،در حد بسیار بالا و افراطی ابراز خوشحالی کرد . یا وقتی کمک مربی تیمی به تخت سینه بازیکن تیم مقابل ضربه میزند را میتوان مثال آورد.

حاکم شدن هیجان بی وجه بر صدا ،لحن و گفتار گزارشگر بازی نیز ناشی از عدم مدیریت است.گزارشگر چنان سخنانی بیان میکرد که بیشتر شبیه گزارش مسابقات گلادیاتوری بود که در آن دو طرف مسابقه به قصد کشتن یکدیگر وارد زمین مسابقه میشدند.

پرس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هیجان کنترل نشده در همان دقایق اولیه بر بازی حاکم شد. با اولین خطایی که داور مسابقه گرفت. هجوم بازیکنان آغاز شد. صدای تماشاگرانی که چند سال بود مسابقه ندیده بودند نیز هیجان بی منطق و کنترل نشده را به اوج خود رسانده بود.شخصا اگر داور بازی این مسابقه بودم در همان دو سه دقیقه اول بازی سوت را به زمین انداخته لباسهایم را پوشیده و از استادیوم بیرون میرفتم!چه برسد به اینکه تا پایان با شرایط فوق العاده نابهنجار بازی کنار بیایم.وقتی که بازی چنین شروع شد،دیگر حرف زدن در مورد اینکه فلان خطا پنالتی بود یا خیر !یا اینکه چرا دیر تعویض شد و مسایل دیگر وجهی ندارد. هیجان بازی چنان بالا بود که بازیکن یک تیم نمیتوانست اوت بیندازد و توپ از دستش افتاد. بازیکن دیگر نمیتوانست توپ را استوپ کند!از اینگونه موارد در سراسر بازی مشاهده میشد.شرایط به گونه ای بود که اگر یک بازیکن رفتار هیجانی و دیوانه وار از خودش نشان نمیداد،به نظر میرسیدآن بازیکن مشکل دارد. فوروارد خارجی یکی از تیمها نماد این موضوع بود.او تحت تاثیر شرایط هیجانی سعی میکرد خشن تر و بی محابا تر بازی کند و اخطار هم گرفت!!

زدن یک گل در چنین شرایطی فقط باز کردن دروازه تیم مقابل نبود ،بلکه بلا تشبیه مثل این بود که یکی به یکی دیگر شلیک کرده و از اینکه گلوله به هدف خورده خرسند !و هیجان زده است!

مدیریت فوتبال در این شرایط ضعف مفرطی را نشان داد. قبل از اینکه چنین مسابقه ای در استادیوم آزادی با تماشاگر برگزار شود،باید چند مسابقه با حضور تماشاگران انجام میشد که از هیجان حضور مردم در استادیوم کاسته میشد.

موضوع اعتراض به داوری مدتهاست که نقل محافل است ،مدیریت فوتبال در بیانیه ای قبل از بازی باید به سوالات موجود در ذهن طرفداران فوتبال پاسخ میداد.

حتی به نظر میرسد این امکان وجود داشت که در همان دقایق اولیه بازی متوقف میشد و داوران به مربیان شرایط حساس بازی را توضیح داده و تاکید میکردند که فشار روانی بازیکنان در روند داوری تاثیر خواهد گذاشت.آنوقت خود مربیان بالاتر رفتن هیجان را مدیریت میکردند.

زمان برگزاری مسابقه یعنی در آخرین روزهای، سال اصلا مناسب نبود.کلا شرایط جامعه دراین وقت سال خودش هیجانی است!نیازی به هیجان اضافه نداریم.

گل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در نهایت دیدیم که یک مسابقه فوتبال در محوطه مربیان در جریان بود!یک مسابقه فوتبال در زمین چمن. در یک مسابقه فوتبال دو تیم با هم رقابت میکردند.در مسابقه دیگر مربیان تیمهای فوتبال با داور مسابقه درگیر رقابت بودند.در مسابقه ای دیگر مربیان دو تیم با هم مچ میانداختند.همچنین مربیان تیم ؛خودشان هم فوتبال بازی میکردند!بارها شاهد بودیم که مربیان کنار زمین با بازیکنان تیم مقابل تنه به تنه میشدند!

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که این مسابقه از ضعف مدیریت، بیشترین ضربه را خورد.به همین دلیل رفتار مربیان،بازیکنان،داوران غالبا نتیجه اشتباه در مدیریت است. اما بهر حال باید خوشبینانه عنوان کنیم که بعد از این رخداد همه ما باید به تفکر بشینیم و از این مسابقه به عنوان یک تجربه بهره بگیریم تا در دفعات بعد با حداقل مشکل کارها را انجام دهیم.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *