“آژنگ نیوز”:با نگاهی به زندگی ولادیمیرپوتین از دانشکده حقوق تا اوج  قدرت در روسیه ،میتوان به نحو بهتری نسبت به تصمیمات او آگاهی یافت.ولادیمیرویچ پوتین ،متولد ۷ اکتبر(مطابق با ۱۵ مهرماه) ۱۹۵۲ در لنینگراد(شهر کنونی سن پترزبورگ) ، روسیه (اتحاد جماهیر شوروی)،افسر اطلاعاتی و سیاستمدار روسیه است که به عنوان نخست وزیر ورئیس جمهور از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون فعالیت کرده است.

16457916799647 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در آغاز کار

پوتین در دانشگاه دولتی لنینگراد حقوق خوانده است،جایی که معلم او آناتولی سوبچاک بود که بعداً به عنوان یکی از برجسته ترین سیاستمداران دوره پرسترویکاشناخته شد.پوتین ۱۵ سال به عنوان افسر اطلاعاتی خارجی KGB (کمیته امنیت دولتی) خدمت کرد.از جمله شش سال در درسدن،آلمان شرقی. در سال۱۹۹۰ وی از خدمت فعال KGB با درجه سرهنگی بازنشسته شد و به روسیه بازگشت و به عنوان پروفسور دانشگاه دولتی لنینگراد با مسئولیت روابط خارجی این موسسه انتخاب شد. اما به سرعت مسیر اشتغال به  پست های اداری را به صورت صعودی طی کرد. در ژوئیه ۱۹۹۸ بوریس یلتسین، پوتین را به عنوان مدیر سرویس امنیت فدرال (FSB ؛ جانشین داخلی KGB) منصوب کرد و اندکی پس از آن،پوتین منشی شورای امنیت که یک نهاد با نفوذ بود؛شد. یلتسین،که در جستجوی وارثی بود تا جبهه خود را تقویت کند،در سال ۱۹۹۹ پوتین را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد.

اگرچه او عملاً ناشناخته بود،اما پس از آغاز عملیات نظامی سازماندهی شده علیه شورشیان جدایی طلب در چچن،اعتبار عمومی پوتین افزایش یافت.مردم روسیه که سالها از رفتارهای نامنظم یلتسین خسته شده بودند،از خونسردی و قاطعیت پوتین درشرایط تحت فشار،قدردانی کردند.

در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹،یلتسین بطورغیرمنتظره ای استعفای خود را اعلام کرد و پوتین را به عنوان رئیس جمهور موقت معرفی کرد. پوتین در ابتدای کارش،وعده بازسازی روسیه تضعیف شده را داد.او با همین وعده،به راحتی در انتخابات مارس ۲۰۰۰ با حدود ۵۳ درصد آرا پیروز شد.پوتین  به عنوان رئیس جمهور مدعی  پایان دادن به فساد و ایجاد اقتصاد بازارآزاد؛ البته با نظارت دقیق بود.

در دوران قدرت

پوتین با نظارت براقتصادی که پس از رکود طولانی در دهه ۱۹۹۰ از رشد برخوردار بود،به راحتی در مارس ۲۰۰۴ دوباره انتخاب شد.در انتخابات پارلمانی در دسامبر ۲۰۰۷ ، حزب پوتین با نام”روسیه متحد ” اکثریت قریب به اتفاق کرسی ها را به دست آورد. اگرچه صحت و سلامت انتخابات توسط ناظران بین المللی و حزب کمونیست فدراسیون روسیه زیر سال رفت،اما با این وجود،نتایج  آراء،قدرت و نفوذ پوتین را تأیید کرد. در سال ۲۰۰۸  پوتین به دلیل محدودیت دوره ریاست جمهوری مجبور به کناره گیری شد،او دیمیتری مدودف را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد.

با این حال،هنگامی که دیمیتری مدودف در مارس ۲۰۰۸ جانشینش شد،وی بلافاصله پوتین را به عنوان نخست وزیر روسیه منصوب کرد و به پوتین اجازه داد تا در چهار سال آینده موقعیت اصلی نفوذ خود را حفظ کند.

در ۴مارس ۲۰۱۲،ولادیمیر پوتین مجدداً برای سومین دوره خود به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.وی همواره در این سالها با سمتهای نخست وزیر و رئیس جمهور قدرت را در اختیار داشته است.

پوتین از همسرش لیودمیلا در سال ۲۰۱۳،پس از نزدیک به سه دهه ازدواج ،جدا شد .وی در زمان جدایی اعلام کردکه این “تصمیم مشترک ما” بوده است. او همچنین گفت: ” ازدواج ما به دلیل این واقعیت که ما به سختی یکدیگر را می بینیم، به پایان رسیده است.

18putin analysis01 mediumSquareAt3X - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پوتین دارای دو دختر است که آنها را همواره از افکار عمومی دور نگه داشته و به ندرت در مورد آنها صحبت علنی می کند. فقط در سال ۲۰۲۰ ،اشاره کرد که یکی از آنها – اما بدون گفتن چه کسی – در “آزمایش” ساخت واکسن کرونا ویروس Sputnik V روسیه مشارکت داشت.

پوتین در یک خانواده معمولی و تقریبا فقیر متولد شد. اما اکنون ثروت پوتین مورد توجه بسیاری و به ویژه منتقدان رهبر روسیه قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۷ گفته می شد که پوتین “یکی از ثروتمندترین مردان جهان” است.

بااین حال رئیس جمهور روسیه ، ادعا می کند سبک زندگی صرفه جویانه ای دارد .او درآمد سالانه اش را رقم  ۹.۷ میلیون روبل روسیه (۱۳۳،۴۰۰ دلار آمریکا) برای سال ۲۰۱۹ اعلام کرده است. دارایی های اعلام شده پوتین شامل دو آپارتمان روسی،دو اتومبیل قدیمی ولگا،یک سواری نیوا و یک تریلر اس کا  ای اف است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *