“آژنگ نیوز”: آتشکده سیاهگِل ایوان اثر تاریخی ساسانیان،در روستای سیاهگل شهرستان ایوان و پیرامون رودخانه‌ی کنگیر در استان ایلام جای دارد.

این آتشکده بر روی چهار پایه ساخته شده و دارای گنبدی یک دیواره (جداره) است که از روزگار ساسانیان برجای مانده و یکی از سالم‌ترین آتشکده‌های پیش از تازش اسلام در این استان است.

سازه‌ی آتشکده در مسیر راه باستانی ساخته شده که نشانه های ساخت و نشانه های سازه‌هایی چون دژ و  گردونه _ محوطه)  در دور و نزدیک آن وجود دارد.

آتشکده سیاهگل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مصالح ساخت سازه قلوه‌سنگ و گچ نیم‌کوب بوده که چند موسم کار بازسازی و حفاظتی بر روی آن انجام گرفته است.

این آتشکده که تا هنگام صفویه روشن بوده، در چهار سو دارای دالان برای گردش زرتشتیان به دور آتش بوده است.

در کنار این سازه معدن زغال سنگی بوده که سبب سیاه رنگ شدن خاک این جایگاه شده است و به همین دلیل این گستره سیاهگِل نامیده شده است.

سازه‌ی باستانی آتشکده‌ی سیاهگِل دارای ایوانی به ریخت مربع به اندازه ۵x۵ متر و بلندای آن نزدیک به ۱۰ متر و دارای آتشدان است.

شیاهگل1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کرانه دیوارهای این سازه یک متر است و در بخش بالایی، سوراخ‌هایی وجود دارد که شاید برای بیرون بردن دود برآمده از سوخت باشد.

آتشکده در ساحل جنوبی رودخانه «کنگیر» و با فاصله تقریبا ۷۰۰ متر از آن قرار گرفته‌است و در داخل دشتی کوچک قرار دارد که به احتمال زیاد در اطراف این آتشکده، منازل مسکونی زیادی وجود داشته‌است. زمین‌های حاصلخیز و آبرفتی اطراف آتشکده به احتمال زیاد وقف آن بوده‌است.

این آتشکده دارای چهار دروازه به طرف چهار جهت اصلی می‌باشد و همانند آتشکده دوره ساسانی در شهرستان قصر شیرین است.

شیست - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مقابل آتشکده مذکور و در داخل رودخانه «کنگیر»، سنگ بلندی وجود دارد که ارتفاع آن حدود ۱۲ متر و قطرش ۶ متر می‌باشد که بسیار دیدنی است. سنگ دیگری با ارتفاع کمتر در شرق آن واقع شده که در اثر عوامل فرسایش کج شده‌است.

اثر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *