“آژنگ نیوز”:نشست مجازی”هانری کربن در ایران”از سوی نشریه بخارا برگزار می شود.

به مناسبت انتشار جلد چهارم کتاب «اسلام، در سرزمین ایران»، نوشتهٔ هانری کربن و با ترجمه رضا کوهکن، سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های صبح جمعه‌های بخارا در کافه فلسفه به بررسی این کتاب اختصاص یافته است. این نشست در ساعت ۱۰ صبح جمعه بیست و نهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در کافه فلسفه برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

vکربن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


اهمیت و جایگاه والای مجموعه‌آثار عظیم هانری کربن (۱۹۰۳-۱۹۷۸میلادی) بر اهل تحقیق پوشیده نیست. کربن زمانی تحقیقات دربارۀ مکتب تشیع را در بطن تحقیقات اسلام‌شناسی قرار داد که شناخت غرب از اسلام بیشتر از طریق متون اهل سنت بود و شیعه، غالباً به عنوان فرقه‌ای بدعت‌گزار و سیاسی شناخته می‌شد. وی در اواخر حیات خویش، آنگاه که پس از یک عمر طلب و کاوش عاشقانه در عرفان و حکمت اسلامی، بیش از پیش، به پختگی رسیده بود، عصاره‌ای از مهم‌ترین پژوهش‌های خود را در مجموعه‌ای چهار جلدی منتشر کرد. کتاب اسلام در سرزمین ایران، که مشتمل بر چهار مجلد حجیم است، عصارۀ مهم‌ترین پژوهش‌های کربن است. از مجموعِ هفت دفتر که در چهار مجلد این اثر گردآمده اند، مجلد چهارم به عنوان آخرین بخش از این اثر ارزشمند، به تازگی با ترجمۀ دکتر رضا کوهکن، توسط انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده که مشتمل است بر دفتر پنجم تا هفتم: دفتر پنجم از طریق شناساندن چند شخصیت شامخ، به معرفی مکتب اصفهان می‌پردازد. دفتر ششم، معنای شیخیه را آشکار می‌سازد و سرانجام دفتر هفتم به‌طور‌کامل به امام دوازدهم به‌مثابۀ قطب و نقطۀ تمرکز شور و اشتیاق شیعی که در اندیشۀ فتوّت یا جوانمردی اوج می‌گیرد، اختصاص می‌یابد.
در سیزدهمین نشست از سلسله‌ نشست‌های صبح جمعه‌های بخارا در کافه فلسفه، آقایان دکتر نصرالله پورجوادی (استاد پیشکوست دانشگاه تهران)، دکتر محمد کریمى زنجانى اصل پژوهشگر تاریخ اندیشه و معاون علمی موسسه ابن سینا برای تاریخ معنوی (Avicenna Institut für Geistesgeschichte)، دکتر رضا کوهکن (عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و مترجم کتاب) به همراه علی دهباشی سخن خواهند گفت. این نشست روز جمعه بیست و نهم بهمن‌ماه ساعت ۱۰ صبح در محل کافه فلسفه برگزار می‌شود و از کانال‌های زیر در اینستاگرام به صورت زنده قابل بازدید است:
Instagram.com/bukharamag
Instagram.com/cafe_philosophique

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *