“آژنگ نیوز”:نگاهی به تاریخچه  صدور گواهینامه رانندگی بیانگر این نکته است که صنعت خودرو سازی تحولات زیادی در یک جامعه بوجود می آورد .بدین ترتیب که همزمان با افزایش سریع وسایل نقلیه در کشور،بر تعداد متقاضیان گواهینامه رانندگی نیز به طور قابل توجهی افزوده شد .به همین جهت اداره راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۱۹ اقدام به تأسیس اداره صدور گواهینامه رانندگی کرده و این سازمان از سال ۱۳۱۹ فعالیت خود را به طور مداوم آغاز کرد. دراولین سال تاسیس اداره صدور گواهینامه ۶۸۰۶ نفر متقاضی موفق به دریافت گواهینامه رانندگی شدند. تعداد متقاضیان گواهینامه هر سال افزایش یافت ودر سال ۱۳۲۱ با صدور۱۸۰۷ فقره  گواهینامه رانندگی ، اداره صدور گواهینامه  ،کمترین رقم گواهینامه را صادر کرد  و سال ۱۳۵۱ این اداره با صدور ۷۱ هزار و ۲۷۴ برگ  گواهینامه بیشترین رقم را دارا گردید.

تصدیق 1303 راننده اتومبیل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 طی ۳۰ سال  و  تا سال ۱۳۵۱، ۷۰۹ هزار و ۴۶۳ برگ گواهینامه پایه یکم ،۲  همگانی و دو شخصی برای متقاضیان تهران صادر شده است .

اولین باری که یک زن در کشور گواهینامه رانندگی پایه دو دریافت کرد سال ۱۳۱۹ بود و اولین زنی که در ایران گواهینامه پایه یک گرفت سال ۱۳۵۰ بود. در آبان ماه سال ۱۳۵۱ در تهران دو راننده تاکسی زن مشغول به کار هستند و تعداد رانندگان زن برای تاکسی رو به افزایش است. در شش ماهه اول سال ۱۳۵۱، ۵۰۴۵ گواهینامه برای متقاضیان زن صادر شده است که طبق پیش‌بینی مقامات تعداد گواهینامه های صادر شده برای خانم ها تا پایان  همان سال به ۱۰ هزار فقره خواهد رسید.

کارشناسان اداره راهنمایی و رانندگی  در دهه ۵۰عقیده دارند که خانم ها بهتر از آقایان رانندگی می‌کنند و تعداد تصادفات آنها به مراتب کمتر از مرد است .بیشترین مشتریان دریافت گواهینامه رانندگی جوانان بین ۱۸ تا ۲۶ سال هستند. جوانان اکثرا برای  تجمل  گواهینامه دریافت می‌کنند. ولی افراد مسن تر  برای نیازهای روزانه جهت و انجام کارهای روزانه خود گواهینامه دریافت می کنند. در سال ۱۳۵۱ ،درصد قبولی متقاضیان گواهینامه از ۲۳ درصد به ۵۳ درصد افزایش یافته است. این موضوع نشان دهنده ماشینی شدن زندگی روزانه مردم است. افراد مسن کمتر در آزمایشات مربوط به اخذ گواهینامه موفق می‌شوند و جوانان شانس بیشتری دارند.

در حقیقت گواهینامه در تهران برای اولین بار در سال ۱۳۰۲ صادر شد که متعلق به رانندگان سفرای کشورهای خارجی بود. زیرا در آن زمان اتومبیل در تهران وجود نداشت. مگر اتومبیل سفرهای خارجی.

نکته آماری جالب اینکه درزمستان‌ها مشتریان گواهینامه کمتر از سایر فصول  سال هستند. در بهار و تابستان تعداد مشتریان در یافت گواهینامه به حداکثر میرسد.

توریست سوییسی در ایران دهه30 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در دهه ۵۰ هجری شمسی ،روزانه ۳۰۰۰ نفر از متقاضیان گواهینامه رانندگی به  اداره صدور گواهینامه مراجعه می کردند که از این عده ۵۰۰ نفر در آزمایشات مربوطه موفق می‌شدند. در این زمان  تعداد گواهینامه هایی که روزانه در تهران صادر می شوداز مجموع گواهینامه هایی که در تمام شهرستان‌های کشور ،روز صادر میشود بیشتر است .مدت اعتبار آیین نامه در ۱۳۵۱ به دو سال افزایش یافت. یعنی اگر کسی در آزمایش آیین نامه قبول می شود تا دو سال می توانست  امتحان شهر بدهد. ولی اگر در مدت دو سال موفق به دریافت گواهینامه نمی شد. باید مجدداً در آزمایش آیین نامه شرکت میکرد.

امتحان   آیین نامه برای افراد با سواد کتبی برای افراد بی سواد که تعدادشان خیلی ناچیز بود  به طور شفاهی صورت می‌گرفت.در مجموع با این اوصاف در مییابیم که برای آموزش رانندگان خودرو اموزشهای مناسب در نظر گرفته شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *