“آژنگ نیوز”:نشست مجازی”شب داریوش شایگان و ادبیات فرانسه “» در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه نوزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ (به علت شیوع بیماری کرونا در شکل جدیدش) بصورت مجازی برگزار می‌شود.

پیش از این مجله بخارا به مناسبت سالروز تولد دکتر داریوش شایگان، نشست‌هایی را با عناوین: «شب شاعرانگی داریوش شایگان»، «داریوش شایگان و شناخت هند» و… برگزار کرده بود.

ahdhk - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


روزسه‌شنبه، ششصد و سی‌امین شب بخارا اختصاص یافته است به «داریوش شایگان و ادبیات فرانسه» که ابتدا با گفتار فیلیپ تیبو، سفیر فرانسه در تهران، آغاز می‌شود. سپس سردبیر مجله بخارا گزارشی کوتاه درباره زندگی دکتر داریوش شایگان و رابطه او با ادبیات فرانسه ارائه می‌کند. دکتر شهلا حائری سخنران بعدی این جلسه است که به بررسی آرا و عقاید دکتر شایگان در معرفی مارسل پروست و کتاب «فانوس جادویی زمان» می‌پردازد. دکتر حامد فولادوند دیگر سخنران این شب است که فعالیت‌های قلمی و حضوری شایگان در دنیای فرانکوفونی را بررسی می‌کند. جواد فرید نیز به بررسی کتاب دیگر دکتر شایگان، «جنون هشیاری» که درباره بودلر شاعر نامدار فرانسوی است، می‌پردازد.
دیگر بخش‌های شب «دکتر شایگان و ادبیات فرانسه» حاوی سخنرانی‌های شایگان به زبان فرانسه همراه با ترجمه فارسی آن درباره دنیای ذهنی و تجربه زیست با زبان فرانسه است. متن سخنرانی ایشان در شب مارسل پروست و بخشی از سخنرانی برونو فوشه، سفیر سابق فرانسه، در مراسم رونمایی از کتاب «جنون هوشیاری» ایراد شده است. همچنین دو کلیپ از عکس‌ها و روی جلدهای کتابهای ایشان از دیگر بخش‌های این شب است.
شب داریوش شایگان و ادبیات فرانسه در ساعت پنج بعدازظهر سه‌شنبه نوزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ از نشانی‌های زیر پخش می‌شود:

instagram.com/bukharamag
telegram.me/bukharamag
aparat.com/bukharamag

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *