“آژنگ نیوز”: دلتا ورکز هلند یک سیستم ضد سیل و یک گستره عظیم از سازه‌های حفاظت از سیل است که پس از وقوع سیل دریای شمال در سال ۱۹۵۳ میلادی ساخته شد. این سیل منجر به مرگ ۸۳۶۱ نفر شد و۹ درصد از زمین‌های کشاورزی هلند را زیر آب گرفت.

ضد سیل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

حفاظت حیاتی

بخش بزرگی از هلند زیر سطح دریا است و بسیاری از رودخانه های بزرگ اروپایی از طریق این کشور به دریا می ریزند. حجم زیاد آب و وضعیت کم ارتفاع کشور، هلند را در معرض خطر سیل قرار داده است. بنابراین حفاظت در برابر سیل برای ایمنی میلیون ها نفر در هلند حیاتی است.

از این رو مطالعات لازم  انجام شد و تلاش هایی برای مهار سیل در امتداد مصب راین، میوز و شلدت ،حتی قبل از سیل ویرانگر  ۱۹۵۳انجام گرفته بود.زیرا ایده کلی این بود که خط ساحلی کوتاه شود وآبهای آنها به دریاچه های آب شیرین تبدیل شوند.

در حقیقت سیل به عنوان یک زنگ بیدارباش عمل کرد، بلافاصله پس از آن (کمیته دلتا) در فوریه ۱۹۵۳، تحت مدیریت دپارتمان آبراه ها و فواید عمومی تشکیل شد.

ساخت دلتا ورکز چنانکه اشاره شد  در سال پس از سیل بزرگ یعنی  ۱۹۵۳میلادی  آغاز شد. این پروژه عظیم، دارای۳ قفل، ۶سد و ۵ مانع موج طوفان، بود.

جزییات طرح

در مجموع این پروژه همچنین دارای موانعی شامل: دریچه ها، قفل ها، دایک ها ومسیر فرعی  سیلاب ها برای کاهش اندازه میزان آب درخط ساحلی هلند و محافظت از مناطق داخل و اطراف دلتای راین-موز-شلدت از سیلاب های دریای شمال است.

این پروژه همچنین شامل کارهای جانبی مختلف و ساخت سازه ها در امتداد تعدادی از شاخه ها و رودخانه های متصل به دریای شمال بود. در ساخت سازه ها نیزدر اکثر موارد دلتا ورکز از مواد مصنوعی استفاده شده است.

دلتا ورکز در نهایت توسط اداره آبراه و فواید عامه در سال ۱۹۹۷ با هزینه ۵ میلیارد دلار تکمیل شد. زیرساخت ها محافظت در برابر سیل، آب آشامیدنی شیرین و آبیاری را فراهم می کند. خطر سیل به یک در ۴۰۰۰ سال کاهش یافت.

سد3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مزایای سیستم سیل هلند

چنانکه اشاره گردید،هدف اصلی دلتا ورکزحفاظت از کشور در برابر سیل است، اما موانع سیل مزایای دیگری نیز دارند:

سدها اجازه می دهند تا جریان آب برای ورود آب شیرین و انتشار آب آلوده کنترل شود و در نتیجه کیفیت آب بهبود یابد.

دسترسی به بخش های وسیعی از استان زیلند را برای حمل و نقل داخلی به عنوان مثال با کاهش تأثیر حرکت جزر و مدی،

بهبود یافت .

این اقدام به ایجاد ذخایر طبیعی و مناطق تفریحی جدید کمک کرده اند. به عنوان مثال، پارک ملی Oosterchelde، از شن و ماسه و زمین های گلی ایجاد شده است. در حالی کهچاده های کنار  آبراه‌های جدید برای مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری یا ورزش‌های آبی در بین بازدیدکنندگان محبوب هستند.در نتیجه باعث بهبود امکانات تفریحی و ایجاد نیزاشتغال شد.

این پروژه که به کاهش خط ساحلی کمک کرد، در نتیجه منجر به استفاده کمتر از دایک شد. دایک ها حدود ۷۰۰ کیلومتر کوتاه شدند.

همچنین طرح به تخلیه نواحی کم ارتفاع که به طور منظم درآن سیل می‌آیند کمک کرد و جریان آب شور دریا را تنظیم کرد و آب آشامیدنی و آب شیرین را برای آبیاری فراهم کرد.

ساختارهای این پروژه همچنین حرکت ترافیک بین جزایر مختلف را بهبود بخشیده و به عنوان پل عمل می کنند. بنا بر این حمل و نقل به طور قابل توجهی ،به خصوص بین روتردام و آنتورپن بهبود یافته است.

سد 2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برنده جایزه مهندسی

در مجموع آثار دلتا سازه های چشمگیری هستند و برخی از آنها مانند سد هلندی IJssel و دریچه های Haringvliet به عنوان آثار ملی اعلام شده اند. در سال 2013، فدراسیون بین المللی مهندسان، دلتا ورکز را به عنوان معتبرترین پروژه مهندسی هیدرولیک در جهان اعلام کرد. هیئت داوران از فناوری نوآورانه، ساختار صدا و پایداری پروژه تمجید کردند.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *