buddha 1 0 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مراقبه یا مدیتیشن چیست؟

“آژنگ نیوز”:تئوری های مراقبه برگرفته از ادیان شرقی است و از بستر بودا برخاسته است. کلمه ی بودا به معنای بیدار شده؛ تعبیر شده است و شامل سبک های روانشناسی متعددی است. مدیتیشن یکی از رایج ترین تمارین روانشناسی این مذهب با قدمتی ۲۵۰۰ ساله است. سبک های روحی و روانی برای آرامش ذهن در کنار طب فعلی به عنوان کمکی برای درمان دردهای جسمی مزمن به کار بسته می شود. البته باید بگوییم؛ طی قرون اخیر این سبک درمان وارد روانشناسی غربی شده و از این رو تحقیقات گسترده ای روی آن انجام شده است. تاثیرات بالینی این سبک درمانی ، طیف گسترده ای از بیماری های جسمی و روانی را بهبود می بخشد. به طور کلی این سبک درمانی علاوه بر تاثیر بر اختلالات روانی روی بیماری های مانند: سرطان، فیبرومیالژی، پسوریازیس و فشار خون بالا تاثیر مثبتی دارد.

مراقبه یا مدیتیشن روشی ساده است؛ که با کمترین هزینه در دسترس عموم قرار دارد. این عمل با استراحت دادن به مغز و کاهش فرکانس تابشی آن سعی می کند تا باعث کاهش استرس، افزایش آرامش، عمیق سازی افکار و افزایش شادمانی شود. این عمل به معنای خرق عادت یا تبدیل شدن به یک فرد بهتر ، جدید یا متفاوت نیست. در این روش درمانی شما به دنبال خاموش کردن کلی سیگنال های ذهنی خود نیستید، تنها می خواهید افکارتان را کنترل کنید. انجام مراقبه مانند نرمش دادن به عضله ای است که قبلا با آن فعالیت نکرده اید. ما انسان ها تا حدی درگیر زندگی و روزمرگی ها شده ایم ،که بسیاری از اوقات فراموش می کنیم مغز نیز نیازمند ورزش و استراحت است. در نهایت اگر به اینکار تن بدهید، ممکن است شروع به درک بهتر افکار خود و در نتیجه کنترل آنها کنید. یادگیری مدیتیشن مانند هر مهارت دیگری است و معمولاً اگر معلمی داشته باشید، یادگیری آسان تراست.

مراقبه روزانه چه مزایای دارد؟

مراقبه یا مدیتیشن به شما کمک می کند تا ارتباط مستقیم و عقلایی بین درون خود با آنچه در بیرون رخ می دهد؛ برقرار می کنید. اینکار باعث افزایش آگاهی انسان از لایه ناخودآگاه ذهنش می شود، که حاصل آن ترکیبی متعادل از خودآگاه و ناخودآگاه انسان است. مراقبه به صورت روزانه و مکرر می تواند نتایج زیر را به بار بیاورد:

- پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
  1. شما گوشه گیر نخواهید بود.

با انکه احساسات از قلب سرچشمه می گیرند ،در مغز تقویت می شوند. انجام تمریناتی برای آرامش ذهن اتصالات عصبی را که احساسات را تقویت می کنند؛ پرورش می دهند. این گونه تمارین ذهنی باعث می شوند؛ قسمت های از مغز که احساسات مثبت مانند همدلی و مهربانی را تنظیم می کند؛ فعالتر شوند. این جریان ذهنی باعث ایجاد ارتباط اجتماعی می شود و شما دیگر فرد گوشه گیری نخواهید بود.

  1. از لحاظ حرفه ای از همه پیشی می گیرید.

اگر شما فردی باشید که موقعیت شغلی در خطری دارید و احتمال دارد تنها با یک خطا کنار گذاشته شوید، مراقبه یکی از مهم ترین نیازهای شما خواهد بود. اینکار احتمال موفقیت شما را افزایش می دهد. فرقی ندارد شما ذهن خود را با یک مراقبه متعالی به سوی خدا ورزش دهید یا تعمل دقیق روی مسائل کاری، هردو متد از مراقبه باعث آرامش و در نتیجه تغییرات مفید در زندگی حرفه ای شما شود.

  1. زندگی را بدون ترس و اضطراب سپری می کنید.

وقتی می ترسید؛ یا هیجان زده می شوید، بدن شما با ترشح کورتیزول و ایجاد احساس استرس به مقابله با مشکلات پیش بینی نشده می پردازد. این هورمون سیستم عصبی بدن را تحریک و فعال می کند. مطالعه روی مغز کسانی که مداوم مدیتیشن می کنند، نشان داده است که کورتیزول کمتری در بدن این افراد وجود دارد، که نشان دهنده مقاومت بالای این افراد در برابر تنش و استرس های معمول است.

buddha 1 0 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
  1. از سلامت روحی و جسمی بالایی برخوردار خواهید بود.

علم روانشناسی ثابت کرده است؛ که مراقبه باعث افزایش خودشناسی می شود. انسان اگر به خودشناسی برسد، مطمئنا درک بهتری از رفتار خود خواهد داشت. آزمایشاتی در مقیاس بزرگ نشان داد؛ که تمرینات ذهنی به طور مرتب، احتمال بروز اختلالات روحی و افسردگی را کاهش می دهد. اگر روح انسان سالم باشد، موفق خواهد بود.

  1. تمرکز شما بالا رفته و سریع یاد می گیرید.

انجام تمرینات ذهنی برای آرامش روحی و روانی باعث هماهنگی کامل جنبه های مختلف ذهن انسان می شود، از این رو تمرکز و دقت افراد بالا می رود. طی تحقیقاتی مشخص شده است، افرادی که از شروع تمرینات آنها هشت ماه می گزارد برای یادگیری ذهن آماده تری دارند و دقت بالایی نیز به خرج می دهند.

گزارش:محبوبه غلامی

گروه گزارش

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مناسبت امروز

از دیروز