“آژنگ نیوز”:نشست مجازی”کتاب «شاهنامه هفت لشکر» “برگزار می شود.

به مناسبت انتشار کتاب «شاهنامه هفت لشکر» که از سوی نشر خاموش در ۶۷۲ صفحه منتشر شده است، نشستی از عصر چهارشنبه‌های مجله بخارا به بحث و بررسی درباره این کتاب اختصاص یافته است. این مراسم در ساعت پنج بعد از ظهر چهارشنبه سیزدهم بهمن ۱۴۰۰ در محل کتابفروشی فرهنگان خیابان فرشته با حضور: حسن ذوالفقاری، محمد جعفری (قنواتی)، زهرا محمد حسنی صغیری، رضا غفوری و مجید شمس‌الدین برگزار می‌شود و به صورت مستقیم نیز پخش می‌شود.

شاهنامه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


شاهنامۀ هفت لشکر در سال ۱۲۰۸ ه‍.ق، (آخرین سال سلطنت سلسلۀ زندیه) و به دست ملا محمد ابن ملا اسماعیل طهرانی کتابت شده است. با توجه به سال کتابت باید آن را از جمله طومارهای کهن محسوب کرد. این طومار از پادشاهی کیومرث شروع و با مرگ بهمن پایان می‌یابد و تقریباً همۀ داستان‌های با اهمیت شاهنامه در این دورۀ زمانی را شامل می‌شود؛ البته مانند سایر طومارها داستان‌هایی نیز از منظومه‌های پهلوانی و همچنین برخی داستان‌های الحاقی شاهنامه در آن جای دارد. از این ‌رو باید آن را در ردیف طومارهای مفصل قرار داد.
شاهنامۀ هفت لشکر از زوایای مختلفی اهمیت دارد که از جمله می‌توان به نکات داستانی تازۀ آن اشاره کرد که در طومارهای منتشر شده نشانی از آن‌ها نیست.
مراسم عصر چهارشنبه‌های بخارا به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
Instagram.com/@bukharamag
Instagram.com/farhangan.fereshte

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *