“آژنگ نیوز”:دقت گروه خیلی بیشتر از دقت فرد است به این می گویند خرد جمعی. خرد جمعی که خرد گروهی و هوش مشترک نیز نامیده می شود، دانش مشترکی است که توسط افراد و گروه ها به دست می آید. هوش جمعی که گاهی مترادف با خرد جمعی به کار می رود، بیشتر یک فرآیند تصمیم گیری مشترک است تا خرد جمعی. برخلاف خرد جمعی، هوش جمعی منحصراً انسانی نیست و با حیات حیوانی و گیاهی مرتبط بوده است. هوش جمعی اساساً تصمیم گیری مبتنی بر اجماع است، در حالی که خرد جمعی لزوماً بر فرآیند تصمیم گیری متمرکز نیست. خرد جمعی پدیده ای بی شکل تر است که می تواند با یادگیری جمعی در طول زمان مشخص شود.

جمعی1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ما اغلب به رشد خرد به عنوان یک موضوع شخصی فکر می کنیم. با گذشت زمان، به عنوان یک فرد، از نظر روانی و معنوی رشد می کنیم. ما در زندگی با موانعی روبرو می شویم و یاد می گیریم که از آنها گذر کنیم. ما به تدریج «ارزش های خردمندان» را کسب کرده و درونی می کنیم. سپس درکی از پیچیدگی موقعیت‌های انسانی و کیهانی پیدا می‌کنیم و شروع می‌کنیم به دیدن اینکه چگونه معنا با زمینه مرتبط است.

استفاده مثبت

با این حال، ارتباط ما با دیگران نیز بخش مهمی از این ترکیب است. ما در دریایی از تأثیرات غوطه ور هستیم. برخی مثبت و خردپرور هستند. دیگران ما را به مسیرهای نامطلوب می کشانند. تأثیر مثبت تعامل با افراد عاقل واضح است. اما آیا نوع دیگری از پویایی نیز وجود دارد که می‌تواند از درگیری ما با گروه‌هایی دیگر ناشی شود؟ آیا نوع صحیح تعامل گروهی، خود می تواند منجر به دیدگاه های خردمندانه، برنامه های خردمندانه و اقدامات خردمندانه شود؟ آیا در شرایط مساعد، عقل گروه می تواند از خرد هر یک از افراد آن بیشتر باشد؟

ما می دانیم که افراد در گروه ها می توانند آگاهانه خرد جمعی تولید کنند و افراد می توانند ظرفیت خود را برای دریافت، شنیدن و تقویت خرد در جوامعی که برای خدمت به آنها فراخوانده شده اند پرورش دهند. با گرد هم آمدن در گروه‌ها برای تولید آگاهانه خرد جمعی، ما معتقدیم که پتانسیل درمان درگیری‌هایی را داریم که التیام آنها به صورت فردی غیرممکن به نظر می‌رسد.

جورج پور هوش جمعی را اینگونه تعریف می کند: «ظرفیت جوامع انسانی برای تکامل به سمت پیچیدگی و هماهنگی بالاتر، از طریق مکانیسم های نوآوری مانند تمایز و ادغام، رقابت و همکاری». او احساس می کند که ما یا جامعه ای خردمند خواهیم شد یا جامعه ای منقرض شده.

هوش جمعی به جنبه‌های بیرونی، روش‌شناختی و عملیاتی سازمان‌های اجتماعی برای بالا بردن هوش آن‌ها در کل اشاره دارد.

جمعی2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

روشی برای رفتار عاقلانه

خرد جمعی دسترسی به خرد و تجلی آن در سطح جمعی است. گروهی از افراد عاقل به دلیل فقدان هوش جمعی لزوماً نمی دانند چگونه با هم عاقلانه رفتار کنند. بنابراین، هوش جمعی شرط لازم (اما نه انحصاری) برای ظهور خرد جمعی است.

آگاهی جمعی حسی است که هر شرکت کننده از آگاهی گروه دارد. این فضایی است که او می تواند در هر زمان به آن دسترسی داشته باشد تا بفهمد که زمینه چیست و چه چیزی مایل به ظهور است. سه شرط کلیدی برای تجلی آگاهی جمعی ضروری است: ثروت مشترک (درک ویژگی ها و مشارکت هر یک)، آسیب پذیری مشترک (انسان بودن در دیگری)، زبان مشترک (برای درک یکدیگر).

در این شرایط کل دانش موجود در یک جمع جایگزین دانش حتی باهوش ترین عضو آن می شود. با این حال، دانش جمعی برای ما غیرقابل دسترسی خواهد بود، مگر اینکه بتوانیم روش‌های کارآمد تجمیع دانش را پیدا کنیم که بر اساس رفتار یا نظرات اعضای جمع، تصمیمات قابل اعتمادی را ایجاد کند. اغلب بیان می‌شود که میانگین‌گیری ساده از مجموعه نظرات، راه خوب و در بسیاری از موارد بهترین راه برای استخراج دانش از جمع است. روش میانگین‌گیری برای تجزیه و تحلیل تصمیم‌گیری در زمینه‌های بسیار متفاوتی مانند پیش‌بینی، رفتار جمعی حیوانات، روان‌شناسی فردی و یادگیری ماشین استفاده شده است.

جمعی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یک آزمون

برای اثبات این نظریه، یک مطالعه موردی در زمینه مربوط به یک رقابت به منظور  حدس وزن گاو ، توسط گالتوندر سال (۱۹۰۷) گزارش شده است. در یک نمایشگاه شهرستانی، بازدیدکنندگان این فرصت را داشتند تا حدس های خود را در مورد وزن یک گاو معین بیان کنند. پس از ذبح و وزن گاو، گالتون دریافت که میانگین حدس وزن (۱۱۹۸ پوند) علیرغم این واقعیت که نظرات افراد بسیار متفاوت است (از زیر ۹۰۰ تا بالای ۱۵۰۰)؛تقریباً با وزن واقعی گاو (۱۱۹۷ پوند) مطابقت دارد. بسیاری از مطالعات دیگر اثرات مشابهی را برای انواع دیگر وظایف تخمین حسی و همچنین انواع دیگر مشکلات مانند پیش بینی های اقتصادی گزارش کرده اند.

در نهایت میتوان  چنین نتیجه گرفت که:دانش جمعی به ویژه در شرایط عدم اطمینان مفید است. زمانی که قضاوت‌های فردی بسیار متغیر می‌شوند، به جای توجه به  تعداد معدود، به افرادبسیاری نگاه می‌کنیم. سپس ادغام نظرات می تواند قابلیت اطمینان تخمین ها را با لغو خطاهای مستقل بهبود بخشد.

نوشته کاپتورن مکدونالد

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *