“آژنگ نیوز”:سربازان هنگ انگلیس در جاده منجیل در جریان لشکر کشی قوای متفقین به ایران در جنگ جهانی اول ودرسال ۱۹۱۸ میلادی دیده می شوند.

در این سال بود که جنگی بین قوای انگلیس و همچنین روسها با قوای جنگل به رهبری میرزا کوچک در کنار پل منجیل درگرفت و به خاطر برتری تجهیزات روس وانگلیس، به شکست جنگلی ها انجامید. انگلیسیها و روسها پس از پیروزی در جنگ منجیل ، توانستند رشت را اشغال کنند.

به استناد گزارشهای روزنامه جنگل چاپ کسما ،در این وقت که هواپیماهای انگلیسی در قزوین مستقر بودند، هر روز مواضع جنگلیها را در فومن و صومعه سرا بمباران می کردند.جنگلیها هم به زرادخانه انگلیسیها در رشت که در جاده چمار سرا – پسیخان واقع شده بود شبیخون زدند.

انگلیسی ها - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما انگلیسیها با کمک هواپیماها، توپخانه و اسلحه های سنگین توانستند آنان را به عقب نشینی وادار کنند. جنگلیها هر روز، تقریبا در یک حمله چریکی به انگلیسیها و روسها به آنان ضرباتی وارد می ساختند.در نهایت انگلیسیها برای اینکه هر چه سریع تر به روسیه بروند، خواستار مذاکره با هیات اتحاد اسلام و آتش بس شدند.

در پی آن ،نمایندگان کمیته اتحاد اسلام و انگلیس در بیست و دوم مرداد ماه سال ۱۲۹۸ خورشیدی درناحیه صف سر حوالی عینک فعلی رشت با هم به گفتگو نشسته ، اعلام آتش بس نمودند. بر اساس مواد توافقنامه، قرار شد که جنگلیها اجازه عبور به نیروهای نظامی انگلیس را بدهند و انگلیسیها هم در امور داخلی ایران و گیلان دخالت نکنند.ولی دیری نگدشت که انگلیسی ها نقض قرارداد کردند و ناراحتی اهالی گیلان، به ویژه مردم رشت را فراهم ساختند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *