“آژنگ نیوز”:تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار به سریعترین حالت ممکن و در حالی که هنوز سه بازیِ انجام نشده دارد به جام جهانی فوتبال قطر که در سال آینده برگزار می شود راه یافت.با دستیابی به این موفقیت با توجه به پیشینه تاریخی عده ای مشغول فعالیت شده اند که این موفقیت کم نظیر را به کام مردم تلخ کنند.

متاسفانه برخی از اشخاص مدتی طولانی است که صاحب موقعیت های رسانه ای شده اندو با توجه به تکرار حضورشان حرفهایی میزنند که مثلا تخصصی و دلسوزانه است. از برخی در رسانه های داخل بگیرید تا رسانه های خارج نشین و ماهواره ای.از بس آنها تریبون داشته اند که فکر میکنند حرفهایی که میزنند درست است و بقیه باید مطیع نظراتشان باشند.غافل از اینکه تکرار یک حرف آن را مستند نمیکند. حرف باید مستدل و واقعا دلسوزانه باشد!

چندی پیش یک مربی سابق ایرانی و یک مربی سابق تیم ملی به اتفاق اظهار نظر میکردند که مربی کنونی تیم ملی باید عوض شود. زیرا جام جهانی با یک مربی دیگر و با کارنامه برای تیم ایران موفقیت بیشتری خواهد داشت.

فوتبال - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آن مربی سابق خودش مدتهاست در هیچ تیمی کار نکرده .مربی سابق تیم ملی هم ابر و مه و خورشید و فلک در کار شدند و ایشان توانستند از خارج به ایران آمده و روی نیمکت تیم ملی بنشینند.احترام و کسوت هر دو بزرگوار به جای خود باقی است.اما اظهار نظر کارشناسی به اظهار نظر سلیقه ای برتری دارد.مربی کنونی تیم ملی ایران آقای اسکوچیچ، ایراد بسیار کمی به کارش میتوان گرفت. که البته آن هم بر اساس سلیقه و برداشت شخصی است. تیم ملی ایران با یک مربی کارنامه دار مثل آقای کی روش طی هشت سال هیچ مقامی نیاورد و در مرحله اول جام جهانی هم حذف شد.کی روش کارنامه پری داشت،به گونه ای که مقامات ورزشی سابق سعی میکردند با ایشان عکس یادگاری بگیرند!!البته کی روش تیم ملی فوتبال ایران را وارد عصر جدیدی کرد. نظم و انضباط تیمی،شخصیت تیم از ارکان مهم این دوره جدید است.با خروج کی روش از تیم ملی یک مربی کارنامه دار دیگر با قراردادی سنگین به جای او نشست.دو بازی افتضاح و دو شکست نتیجه این تیم فوتبال بود.

بنابر این روشن شد که حضور مربی کارنامه دار مشکل تیم ملی نسیت. تیمی که با ویرا به جام جهانی رفت که

در خاطرمان هست. ویرا چه کارنامه ای داشت؟

بعد از آن دو شکست در مرحله مقدماتی ،مربی بعدی تیم ملی اسکوچیچ بود. تیم ایران باید تمام بازی هایش که در خارج از ایران برگزار میشد را میبرد.وبرد.در بازیهای دوستانه هم شکست نخورد.حضور این مربی و کمک مربیان موجب این تحول شده بود. بازیکنان انگیزه و نظم پیدا کرده بودند.دو عاملی که مربی در تقویت آن بسیار نقش مهمی دارد.مربی جدید تمام بازیها را برده و تیم را به سر منزل مقصود رسانده است. اما همه می دانیم یک عده منتظر نشسته اند که تیم ملی ما در یک بازی ضعفی از خود بروز دهد.حملات دامنه دار و بی انتها به مربی شروع می شود. همه حرفشان هم تعویض مربی و جایگزینی یک مربی نامدار است.اما میخواهیم این نظر را به چالش بکشیم با دلایل زیر:

۱-برخی از منتقدان که از اسکوچیچ ایراد میگیرند،خودشان در کارنامه خودشان در بخش موفقیت سفید است!!

۲- همین اقایان منتقدین میگویند که تیمهای بزرگ و با سابقه با ایران مسابقه دوستانه انجام نمی دهند به دلایل مختلف. مهمترین دلیل پول زیادی است که باید پرداخت شود.ظاهرا آنها نمی دانند که مربی نامدار هم پول زیاد می خواهد .این یک تناقض است.

۳-آقایان منتقدین در جاهای دیگر از کمبود زیر ساختها در ورزش فوتبال حرف میزنند.۳ تا تیم بزرگ باشگاهی ما به دلیل فقدان زیر ساختها از جام آسیایی حذف شدند.مربی نامدار خارجی به تنهایی معجزه نمیکند . پیشرفت در فوتبال،اول با زیر ساخت مناسب ،پول مناسب و بعد با مربی نامدار خارجیمی تواند میسر شود.

۴- مربی نامدار وگران به هیچ وجه اصل نیست و متقدین بی جهت در این بوق میدمند. مگر همین کشورهای عربی مستقر درحوزه خلیج همیشه فارس؛ نامدار ترین مربیان را استخدام نکردند؟کجا موفقیتی مثل ایران را به دست آوردند؟

۵-کادر فعلی فنی تیم ملی ایران به نظر نگارنده یکی از بهترین گروهها است.متاسفانه منتقدان تاکنون خواسته اند از بیان این نکته اساسی فرار کنند که در کادر تیم ملی وحید هاشمیان و کریم باقری حضور دارند. دو نفری که به اندازه تمام منتقدان در میادین بین المللی بازی کرده اند .مربیانی که در بهترین مراکز آموزشی جهان دوره دیده اندو از پایین ترین سطح مربی شروع کرده و به بالاترین سطح رسیده اند.آنها از مربیان کم نظیر در جامعه ما هستند.البته این دو نفر در کنار نسلی از مربیان جوان ایرانی قرار میگرند که در تحول فوتبال ایران نقش بسیار مهمی را ایفا کرده اند.این گروه سرمایه ملی ایران هستند.آنها قطعا در جام جهانی نتیجه خواهند گرفت. امیدوارم برخی انتقادات به خاطر حسودی به کادر ایرانی تیم ملی نباشد!!

۶- آقای اسکوچیچ هم در ایران شناخته شد.او در هر تیم باشگاهی هم که بوده موفق بوده و رد پایی از حضورش را باقی گذاشته است. از یک مربی چه می خواهیم ؟تاثیر گذاری نشانگر دانش مربی است.این مربی میتواند مورد اعتماد قرار گیرد.او به دنبال موفقیت و ارتقاءجایگاه خود و تیم ملی است.مربیان بزرگ اینک در کشورهای آسیایی می آیند که پولشان را بگیرند و بروند، تعهدی به موفقیت ندارند. به چین نگاه کنید .کم مربی اسم و رسم دار باحقوق چرب و چیلی در این کشور حضور یافته است؟!. فوتبال چین در سطح ملی و باشگاهی کجاست؟

قوتبال1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

۷-برحی فراموش کرده ان که نقد یعنی بررسی دقیق موضوع در جهت بهتر شدن معنای این حرف آن است که افراد میتوانند حرف بزنند ُآنهم حرفی که وضعیت بعدی را تجزیه و تحلیل کنند و به کادر فعلی راهکار نشان دهند.نظریه پردازان میتوانند با ارایه راهکارهای مناسب به تقویت این تیم ملی بپردازند ،به انها کمک کنند .یکسال زمان کمی است باید کشمکش را کنار بگذاریم و از شخصی سازی موضوع بپرهیزیم .سعی کنیم نیروی خود را برای کمک به تیم ملی موفقمان صرف کنیم ،نه برای توقف آن!!

در نهایت باید گفت:ما با فوتبال ایرانی به جام جهانی می رویم با فوتبال ایرانی می توانیم از گروهمان صعود کنیم با فوتبال ایرانی می توانیم شگفتی بیافرینیم.فوتبال ایرانی چیست؟اصل اول همدلی کامل مربی، کادر فنی و بازیکنان.دوم آرامش خاطر ذهنی بازیکنان که مهمترین گام حرف نزدن منتقدین ناشی استُجلوگیری از دخالتهای افراد بی جا و بی وجه در تیم ملی فراهم آوردن زمینه های بروز خلاقیت بازیکنان از همه مهمتر احترام گذاشتن به بازیکنان و بزرگ دانستن آنها.این بازکنان با حضور در لیگهای معتبر میدان دیده هستند،تجربه دارند،با فوتبال روز دنیا هم آشنا هستند.پس از نظر فنی مشکلی نیست.نکته آخر و مهم این است که مسئولان و تصمیم گیرندگان همین الان برنامه آینده را ارایه کنند تا تکلیف همه معلوم شود. بهترین برنامه هم این است: مربیان تیم ملی فوتبال تا بعد از جام جهانی همینها هستند.چند مسابقه دوستانه با کشورهای آفریقایی و آسیایی برگزار کنیم. پول بچه های مردم را اگر تعهدی کرده ایم به موقع بپردازیم و خلاصه به این تیم احترام بگذاریم و برایشان فضایی آرام درست کنیم.به حرفهای به ظاهر کارشناسی از سوی به ظاهر کارشناسن گوش ندهیم و اسیر جو نیز نشویم. بقیه را اعضای تیم ملی ایران ؛خودشان بلدند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *