“آژنگ نیوز”:بچه‌های آلمانی در حال پرواز دادن بادبادکهای ساخته شده از پول بی‌ارزش در طول دوران تورم در سال ۱۹۲۳میلادی.

بادبادک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آلمان پس از جنگ جهانی اول با یکی از بدترین موارد تورم شدید در تاریخ اخیر مواجه شد. مارک آلمان در طول جنگ جهانی اول از ۴.۲ مارک به دلار به ۸.۹۱ مارک در هر دلار کاهش یافت، اما پرداخت غرامت های جنگی باعث فروپاشی اقتصادی شد و نرخ ارز تا پایان سال ۱۹۲۳ به ۴.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ مارک در هر دلار رسید.

نرخ تورم ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار درصد در ماه بود. قیمت کالاهای روزانه هر دو روز دو برابر می شود. این ارز با استفاده کودکان از آن مانند آجر لگو بی ارزش شد. در دوره ابر تورم، سوزاندن پول ارزان‌تر از خرید هیزم بود.

در اواسط سال ۱۹۲۳، کارگران اغلب سه بار در روز حقوق می گرفتند. همسرانشان با آنها ملاقات می‌کردند، پول را می‌گرفتند و به مغازه‌ها می‌رفتند تا آن را با کالا مبادله کنند. با این حال، در این زمان، بیشتر و بیشتر، مغازه ها خالی بودند.

انبارداران نمی توانستند کالاها را تهیه کنند یا نمی توانستند به اندازه کافی سریع تجارت کنند تا از رسیدهای نقدی خود محافظت کنند. کشاورزان از آوردن محصول به شهر در ازای کاغذ بی ارزش خودداری کردند.

ارز معنای خود را از دست داد. بشکه چرخ تبدیل به کیف پول شد.

الزامات برای محاسبه و محاسبه مجدد مبادلات تجاری به میلیاردها و تریلیون ها، انجام تجارت با مارک های کاغذی را عملا غیرممکن کرد.

هنگامی که یک ارز جدید به نام رنتنمارک در ۱۶ نوامبر ۱۹۲۳ جایگزین مارک های بی ارزش رایش بانک شد و ۱۲ صفر از قیمت ها حذف شد، قیمت ها در واحد پول جدید ثابت ماند.

مردم آلمان این ارز ثابت را یک معجزه می دانستند یک رتنمارک معادل یک تریلیون مارک قدیمیبود وبا نرخ مبادله یک دلار ایالات متحده معادل ۴.۲ رتنمارک معرفی شد.

برای اساتید اقتصاد معمول است که یک داستان تورم شدید را برای دانشجویان خود تعریف کنند: آقایی برای خرید مواد غذایی به فروشگاهی رفته بود و پول خود را با خود در بشکه چرخ آورده بود.

او به نحوی حواسش پرت شد و پول و بشکه چرخش را بدون مراقبت رها کرد. وقتی برگشت، انبوه پر از پول را دید که هنوز آنجاست، اما بشکه چرخش در سر جایش دیده نمی شد،آنرا دزدیده بودند!

گزارش از : شاهین رهنورد واقف

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *