“آژنگ نیوز”:بارش برفهای سنگین در رشت دارای سابقه تقریبا ممتدی تا سالهای اخیر بوده است.مورد اول بارش برف مربوط به هفتاد و دو سال قبل است.در اینجا  تصویرتهیه شده توسط محمود نامجو ، متعلق به  آرشیو: مهندس روبرت واهانیان ِازخیابان شاهپور(شریعتی فعلی)رشت از بالای عمارت شهرداری در زمستان سال ۱۳۲۸  خورشیدی دیده میشود.

نفتی های دوره گرد در کوچه پس کوچه های شهر رشت و رساندن نفت به خانوادهایی که به این طلای سیاه دسترسی نداشتند .بهمن 1350 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس  گزارشها ی مربوط به  این برف،از آن  به بارش برفی بسیارسنگین و بزرگ یاد شده که نزد اهالی به ” پیله ورف سال” معروف شده بود.

بارش برف  موجی کاهش دما  و شدت گرفتن سرما میشد. به همین جهت مهمترین دغدغه مردم گرم کردن خانه ها با تنها امکان موجود یعنی بهره گیری از بخاری های نفتی بود.در این شرایط بود که نفتی های دوره گرد در کوچه پس کوچه های شهر رشت و رساندن نفت به خانوادهایی که به این طلای سیاه دسترسی نداشتند؛فعال می شدند.

برف و بوران در اواسط بهمن سال  ۱۳۵۰  خورشیدی موجب مشکلاتی برای بخش زیادی از ایران و همچنین اهالی شهر رشت شده و میزان بالای بارش برف  باعث شده بود مردم و نفتی ها  مجبور به عبور و مرور میان تونل های برفی شوند.

گزارش از : شاهین رهنورد واقف

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *