“آژنگ نیوز”:نشست مجازی”عرفان و شریعت”با نگاهی به کتاب فقه السلوک،برگزار می شود.

هشتمین نشست از سلسله نشست‌های صبح جمعه‌های بخارا در کافه فلسفه به بحثی نظری درباب نسبت شریعت و عرفان اختصاص دارد و ضمن آن به کتاب فقه السلوک نیز پرداخته می‌شود.
این نشست در ساعت ۱۰ صبح جمعه دهم دی‌ماه ۱۴۰۰ به صورت زنده از نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/cafe_philosophique

uvعرفان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سلسله مباحث «فقه السلوک» به بررسی و تحلیل آداب و رسوم و دستورالعمل‌هایی که توسط مشایخ عرفان، برای سهولت و سرعت سیر سالک در طریقت وضع گردیده، می‌پردازد. کتاب فقه السلوک که چندی پیش توسط انتشارات مدرسه عالی شهید مطهری منتشر شده، پژوهشی در این موضوع است. این نوع مباحث، آنجایی که در کنار شریعت قرار می‌گیرد، اهمیت مضاعف می‌یابد لذا بایسته است که آنها را بررسی مجتهدانه و انتقادی نمود تا سره از ناسره تمییز داده شود و میزان مطابقتشان با شریعت و نیز قواعد علم طریقت تبیین گردد. پژوهش حاضر ، اولین مجلد از مجموعه مباحث فقه السلوک است که در آن به نقد و تحلیل و آسیب‌‌شناسی آموزه «صورت فکریه» در عرفان اسلامی پرداخته شده است. مجلدات دیگر این مجموعه شامل بررسی آموزه ذکر و مسائل مربوط به آن، نفی خواطر و شیوه های آن، نقش ریاضت در سلوک، جایگاه توسل، مراقبه و اطوار آن و… نیز ارزیابی برخی فنون و تکنیک های عرفانی همچون: فن خلوت در انجمن، فن نقش آفرینی سالک در مشاهدات باطنی و فن نظاره گری سالک در سیر باطنی می باشد.
در این نشست دکتر مرتضی کربلایی دانش‌آموختۀ دکترای ادیان و عرفان و مؤلف کتاب فقه السلوک به همراه استادان منوچهر صدوقی سها و دکتر علی فضلی سخن خواهند گفت.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *