“آژنگ نیوز”: با نگاهی به تاریخچه تولید و توزیع مواد غذایی در ایران ، متوجه می شویم که مشکلات حاضر در گذشته ریشه دارند. به عنوان نمونه اول باید ااشاره کرد که:کارخانه های تقلبی در سالهای قبل هم یکی از مشکلات قابل توجه بود.در آذر ماه سال ۱۳۴۵یک کارخانه مجهز تهیه فلفل و زردچوبه تقلبی در زیرزمین یک کاروانسرا که در آن گاو داری هم  می‌کردند! کشف شد.

غذایی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تولید این کارخانه روزی دو کیسه ۱۰۰ کیلویی فلفل و زردچوبه بود که به شهرستان ها صادر می شد که البته  گاهی نیز در تهران مصرف داشت. فلفل محصول این کارخانه تندی نداشت  و فقط شبیه فلفل بود.زرد چوبه اش نیز  فقط رنگ پس می داد! بنابر گزارش ماموران مخفی بهداری شهرستان تهران یک گاوداری در ابتدای منطقه خزانه تحت کنترل ماموران بهداری قرار گرفت و با حضور نماینده دادستان از محل بازرسی به عمل آمد .

صاحب محل  می گفت در اینجا فقط گاوداری می شود. ولی رنگ زرد در چند تکه کهنه در زیرزمین جلب  توجه ماموران  را کرد.بعد از بازکردن در ماموران با یک کارخانه مجهز به کلیه وسایل آسیاب و تهیه گرد فلفل و زردچوبه مواجه شدند. در این محل ۲۴ کیسه آماده صدور بود که توقیف گردید.

به دنبال اوج گیری مشکل تولید کالاهای تقلبی و شدت بخشیدن به برخورد با متقلبان اداره کل بهداشت بهداری تهران در هفتم مردادماه ۱۳۴۷ اعلام کرد که تقلبات مواد غذایی در تهران در مدت چهار ماه اول سال جاری به نحو محسوسی کاهش یافته است.

خوراکی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این مدت بر اساس آمار کارکرد آزمایشگاه مواد غذایی این اداره بیشتر تقلبات مواد مربوط به آبلیمو و روغن و کره بوده است. تعداد اماکنی که در طی سال ۱۳۴۶ توسط اکیپ های اداره کنترل مواد غذایی مورد بازرسی قرار گرفتند۸۱۲ هزار و ۲۲۳ محل بوده است  و از ۱۶۴۰ مورد از مواد غذایی که مشکوک به نظر می‌رسید ، نمونه برداری شده است.

در این مدت ۵۴۴ نفر از افراد مختلف که به مقررات بهداشتی توجهی ننموده بودند به دادگاه‌های نواحی معرفی شده اند. در طی در طی همین سال ۷۸۰  در پرونده مربوط به افرادی که مواد غذایی آن را از نظر آزمایشگاه تقلبی تشخیص داده شده بود، به دادسرا ارسال گردیده است.

اداره کنترل مواد غذایی اعلام کرد این اداره نسبت به شکایاتی که از طرف مردم راجع به مواد غذایی شود رسیدگی دقیق خواهد کرد. چنانچه  که در عرض یک سال گذشته در حدود ۷۵۰ شکایت به این اداره رسیدگی که تمام آن رسیدگی و جهت اخذ نتیجه نهایی به مقامات صلاحیت دار ابلاغ گردیده است.

غذایی۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رئیس اداره کل بهداشت بهداری تهران به خبرنگاران گفته است استقبال و حسن اثری که تاسیس کلاس های بهداشتی برای اصناف و پیشه‌وران به وجود آورد ت،موجب گردید که این کلاس ها برای کلیه اصناف دائرگردد. در طی سال ۱۳۴۶ کلاس هایی برای دوشیزگان و بانوان  متخصص آرایش و همچنین صاحبان متصدیان مهمانخانه ها و هتل ها و کافه رستوران ها و صنف لبنیات فروش تشکیل گردید.

موضوع دیگری که برای مواد غذایی می توانست مشکلات فرا وانی ایجاد کند،بحث تبلیغات بود. به همین منظوریک کمیسیون مخصوص امور تبلیغاتی در تیر ماه سال ۱۳۵۱ مامور شد تبلیغ پیرامون اجناس و به خصوص مواد خوراکی را تحت کنترل شدید قراردهد. اعضای این کمیسیون از شخصیت‌های مملکتی ،نمایندگان وزارت خانه ها، معمرین  و طبقات مختلف صنفی خواهند بود.

در شورایعالی اصناف طرح در دست تهیه  بود که به موجب آن کار تعیین نرخ و کنترل تبلیغ برای اجناس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد .پیش بینی می‌شد تا آخر مرداد ماه سال ۱۳۵۱ کار این کمیسیون به پایان برسد و طرح تسلیم اتاق اصناف برای اجرا شود. کار اعضای این کمیسیون علاوه بر تعیین نرخ اجناس، کنترل شدید برای تبلیغ اجناس به خصوص مواد غذایی است

غذایی۴ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رئیس این کمیسیون گفته ما در روزنامه ها می خوانیم و از رادیو می شنویم که تا چه حد بعضی از تولید کنندگان بر روی اجناس خود تبلیغات بی مورد می کنند. اعضای این کمیسیون اقدامات شدید و دامنه داری را به عمل خواهند آورد تا به جهت تبلیغات ناروا بر روی اجناس به خصوص مواد غذایی که بعضی از آنها شناخته نشده است، انجام نگیرد.

حسن محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *