“آژنگ نیوز”:جمال عبدالناصر و توقیف مجله فردوسی بیانگر مشکلات فعالیت مطبوعاتی  در دهه ۳۰ است که به شدت تحت تاثیر سیاست قرار داشت.به گونه ای که حتی نقد سیاست یک کشور خارجی موجب دردسر مطبوعات می شد. اشاره به یک نمونه از این وقایع  می تواند مورد توجه قرار گیرد.

مجله سپید و سیاه  در شماره ۲۲۹ جمعه ۲۷دی ۱۳۳۶ خودنوشته است: هفته گذشته۲۰ دی( ۱۳۳۶) ناگهان اعلام شد مجله وزین و پرتیراژ فردوسی بنا به تقاضای سفیر کبیر مصر و به علت درج  یک کاریکاتور توقیف شده است .این خبر به زودی در میان بهت و حیرت عمومی دهان به دهان گشت و همه از خود علت تقاضای عجیب سفیر مصر و اقدام عجیب تر دولت ایران را پرسیدند. شاید این کار به نظر ساده بیاید ولی اگر کمی در این باره فکر کنید و گذشته را به یاد بیاوریم ما نیز نمی توانیم از ابراز تاسف خودداری کنیم .

مجله فردوسی از جمله جرایدی بود که وقتی انگلیس و فرانسه به مصر حمله کردند ،به دفاع از آن کشور پرداخته با چاپ مقالات موثر به آن دولت‌ها اعتراض نمود. ولی اکنون سفیر مصر به جای تشکر تقاضای توقیف آن را میکند. اتفاقا اولین بار نیست که دولت ایران به تقاضای کشورهای خارجی اقدام به توقیف روزنامه‌ها و مجلات می کنند ولی ما تاکنون نشنیده ایم آن دولت‌ها نیز به مقابله به مثل کرده برای جراید خود حتی در مواردی که به ما توهین میکنند محدودیتی قائل شود. ما ضمن اظهار تاسف از توقیف مجله گرامی فردوسی امیدواریم کشور هایی که با ما لاف دوستی میزنند در اقدامات خود تجدید نظر کنند .

مچچله 1536x991 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 وقوع چنین حوادثی  موجب می شد ،مطبوعات دیگر متوجه شوند که  که اگر این رویه باب شود، فعالیت آنها  نیز دچار مشکل خواهد شد. به همین جهت کانون روزنامه نگاران ایران در همین ارتباط اعلامیه ای صادر کرده که مجله سپیدو سیاه  ضمن انتشار آن می نویسد:

در این هفته مجله وزین فردوسی به علت انتشار کاریکاتوری از حضرت جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر، از طرف دولت توقیف گردید. این توقیف بنا  به اعتراض سفارت کبرای مصر به عمل آمده و دولت ایران نیز برای ابراز علاقه ای که به مناسبات دو کشور دارد، اقدام به آن نموده است .

کانون روزنامه نگاران ایران نمی‌تواند از ابراز منتهای تاسف خودداری نماید زیرا این اقدام دولت در موقعی  به عمل آمد که مقامات دولتی مصر با تشکیل کنفرانس آسیایی و آفریقایی در قاهره نمایندگانی را نیز به نام حکومت مختار خودمختار بحرین در کنفرانس مذکور پذیرفته و حاضر نشدند کوچکترین علاقه و ابراز حسن نیتی به تقویت روابط دو کشور ابراز دارمند. به این دلیل کانون روزنامه نگاران ایران مراتب تاسف و تاثر شدید خود را ابرازو  امیدواراست  هر چه زودتر از مجله فردوسی رفع توقیف به عمل آید .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *