“آژنگ نیوز”:تاریخچه نهضت خانه سازی در ایران،با فعالیت بخشهای دولتی شکل گرفته است.ارتش، شرکت نفت ،شیلات وزارت راه اولین سازمان های دولتی بودند که به منظور رفاه کارمندان خود اقدام به ایجاد واحدهای مسکونی کردند. شهرداری تهران با مساعدت بانک رهنی در قسمتی از زمین های شهر تهران اقدام به ایجاد کوی ۴۰۰ دستگاه کرد و با شرایط مناسبی آن را در اختیار کارمندان قرارداد. کارمندانی  که از خانه های چهار صد  دستگاه بی بهره ماندند ،پیگیری کردند  تا اینکه  دولت سرانجام به آنها قواره هایی  از زمین های یوسف آباد را واگذار کرد.

آپارتمان۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 کارمندان دولت که استطاعت ساختمان نداشتند ،پس از چند سال به تدریج و در ازای بهای کمی از زمین ها را به فروش رساندند. در  سال  ۱۳۳۲ بانک رهنی   ساختمان زمینهای یوسف  آباد را  به قطعات ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متری به مردم واگذار کرد و با نصب تاسیسات  برق و آب کوی فعلی یوسف آباد به وجودامد. تهران نو، جوادیه ،نارمک و نازی آباد با خود یاری مردمی  که آرزوی  آنها داشتن خانه های ارزان قیمت بود در اطراف تهران ساخته شد و به تدریج با افزایش جمعیت و گسترش شهر به تهران اصلی اتصال یافت.

آپارتمان2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 همچنین منطقه شهر آرا  نیز به کمک بخش خصوصی در زمین های بایر شمال غربی تهران ساخته شد. مردم که به علاقه مند بودند با معمار و بنا به طور مستقیم روبرو شوند. به دعوت  موسسان شهرآرا پاسخ مثبت دادند و به سرعت  عده  خریداران تا آن حد افزایش یافت که اولین اجتماع داوطلبان خرید آپارتمان های شهرآرا در ورزشگاه امجدیه تشکیل شد. این  آپارتمان ها با دو سال تاخیربه متقاضیان تحویل داده شد  و چون موسس این شهرک آپارتمانی ، برای هزینه های شهرسازی مبلغی به اصل بهای آپارتمان ها افزوده بود سر و صدای صاحبان جدید آپارتمان ها بلند شد.

کم در آمدها صاحب خانه شدند

 در سال ۱۳۳۵ دولت تصمیم گرفت به کمک مالی سازمان برنامه در منطقه ای به مساحت ۷۵هزار مترمربع واقع در زمین‌های شمال نازی آباد۳۶۶  دستگاه خانه دو اتاقه بنا کند و آنها را برای سکونت به مردم کم در آمد اختصاص دهد.

آپارتمان3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این   برنامه  سرنوشت  شومی داشت و با  اختلافاتی که در سازمانهای بهداری بروز کرد بی نتیجه ماند .پس از  ۹ سال در فروردین سال ۱۳۴۴ طرح بنای۶  هزار خانه دو اتاقه و تاسیسات عمومی آن در زمین های بایر بین شهرری و نازی آباد آماده گردید و سرانجام با تغییراتی که در طرح داده شد۳۳۸۷ دستگاه خانه دو اتاقه ساخته شد و با اقساط ماهی ۵۰ تومان در اختیار مردم قرار گرفت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *