“آژنگ نیوز”:تصویر بازسازی شده منطقه نبرد ایران و یونان رادر این بخش مشاهده میکنید .اینجا ترموپیل است، جایی که اسپارتیها وسربازان یونانی دیگر با شاه خشایارشا و ارتش ایرانی مواجه شدند.تصویر بالا بازآفرینی چیزی است که در سال ۴۸۰ قبل از میلاد به نظر می رسید وجود داشته باشد.یک منطقه که بر روی تپه های نزدیک دریا نیز درختانی وجود داشتند.تصویرپایین ،چیزی است که امروزه وجود دارد.به همین جهت به نظر می رسددر زمان وقوع جنگ،ارتفاعات به خط ساحلی بسیار نزدیکتر بوده است.

یونان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نبرد ترموپیل در (۴۸۰ پیش از میلاد) نام اولین جنگ از دومین دورهٔ جنگ‌های ایران و یونان در زمان خشایارشا است که بین ارتش شهرهای متحد شدهٔ یونان به فرماندهی لئونیداس، پادشاه اسپارت وامپراتوری هخامنشی به فرماندهی خشایارشا در طول دومین لشگرکشی خشایارشا به یونان به وقوع پیوست. این جنگ در اوت یا سپتامبر سال ۴۸۰ قبل از میلاد مسیح در گذرگاه ساحلی و باریک ترموپیل به وقوع پیوست. تنگهٔ ترموپیل امروز به بوکادی لوپو  نیزمعروف است.

دراین نبرد، لشکر هخامنشیان پاسخی به پیروزی آتنی‌ها در نبرد ماراتون، در طول لشکرکشی اول هخامنشیان به یونان، در سال ۴۹۰ قبل از میلاد دادند.

روایت این نبرد را هرودوت مورخ یونانی ارایه کرده است. به همین جهت تعداد لشکریان ایرانی را ارقامی غیر واقعی تا ۳میلیون نفر اعلام کرده است ،تا شکست یونانی ها را توجیه کند.از آن طرف تعداد سربازان یونانی را نیز بین۳۰۰تا۵هزار نفر نوشته است!

در آن روزگاران ایرانی ها برای نبردهای مختلف امکان تجهیز و سازماندهی یک ارتش از ۷۰ تا حداکثر ۳۰۰ هزار نفر را داشتند.

ارتش ایران با نیروی دریایی خود به این منطقه تنگه مانند رسید و با توجه به فضای فیزیکی به احتمال زیاد با تعداد لشکریان بسیار کمتری موفق به شکست ارتش یونان و کشتن لئونیداس پادشاه یونانی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *