“آژنگ نیوز”:تاریخ مختصر سازماندهی صنایع دستی در ایران اقدامی در جهت ساماندهی این سرمایه ملی بود .هدف از تشکیل مرکز صنایع دستی ایران سال ۱۳۴۳ در وزارت اقتصاد ؛گردآوری آمار و اطلاعات و همچنین نمونه هایی از صنایع بومی ایران بود.

به منظور از بین بردن مشکلات مالی صنعتگران شرکت های تعاونی برای تقویت بنیه مالی صنعتگران و به خصوص کوتاه کردن دست واسطه ها در آذر ماه سال ۱۳۴۸ با همکاری مرکز صنایع دستی ۱۵ شرکت تعاونی صنایع دستی در مناطق مختلف کشور تاسیس شد .

برنامه هایی از سوی این شرکت و اجرا شد.به طور مثال در شهرستان یزد درآمد دستبا فان یزدی از طریق بافت پارچه‌های روپوش دختران مدارس کشور انجام گرفت. به این ترتیب میزان تولید صنایع دستی افزایش یافت و موجب  بالاتر رفتن سطح مشاغل صنایع دستی در شهرستان ها شد .البته در گذشته در هر خانواده به طور متوسط یک نفر شاغل و برای هر روز کار ۵۰ ریال دستمزد دریافت می کرد.

صنایع - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
تصویری ازیک جلسه در اداره صنایع دستی در مرداد ماه سال ۱۳۴۸ خورشیدی

اما پس از اجرای این طرح ها در سال ۱۳۴۸ به طور متوسط از هر خانوار دو نفر شاغل و به طور متوسط به هر یک از آنان ۲۰۰ریال  دستمزد تعلق میگرفت .

در شهر اسکو  قبل از اجرای این طرح فقط ۹۱ نفر به کار کلاقه بافی اشتغال داشتند. اما در سال ۱۳۴۷ تعداد ۱۵۰ نفر رسید و میزان سرمایه تعاونی آنها نیزبه رقم ۴۵ هزار تومان رسید.این فعالیتها  موجب گردید پارچه های دستباف ابریشمی  به بازار های جهان نیز صادر شود.همچنین تولید پوستین  از میزان پنجاه هزار عدد در سال۱۳۴۷به تعداد ۱۵۰ هزار عدد در سال۱۳۴۸رسید.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *