“آژنگ نیوز”:کتابخانه های عمومی به عنوان مرجع اطلاعات است که با قرار دادن افکار، عقاید و حاصل اندیشه ها وتجربیات جوامع مختلف بشری در کنار یکدیگر وسیله‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق برای افراد یک جامعه پدید می آورد که می تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد.

ایران بدلیل غنای فرهنگی و داشتن سابقه بسیار طولانی و حضور نخستین تمدن های بشری در آن، کتاب و کتابخانه قدمتی به طول تاریخ دارد. از کتابخانه آشوربانی‌پال باهزاران لوح رسی درقرن۷پیش ازمیلاد گرفته تا کتابخانه‌ گنج هاپیگان درتخت سلیمان و دزی ناپشت درتخت جمشید که منبع فلسفه، نجوم وپزشکی بوده‌ ومتاسفانه برخی از آنها به آتش کشیده شد.

کتابخانه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتابخانه اردشیر بابکان منبع ارزشمندی در تاریخ بود اما کتابخانه گندی شاپور خوزستان بزرگترین کتابخانه جهان باستان شناخته میشده است.

درحال حاضر وضعیت کتابخانه های برخی از کشورهای دنیا به این شرح است وکشورهایی که بیشترین تعداد کتابخانه عمومی را دارندعبارتند از:

چین ۵۱۳۱۳
روسیه ۴۶۰۰۰
هند ۲۹۸۰۰
اوکراین ۱۸۳۲۳
آمریکا ۹۰۴۲
لهستان ۸۲۹۰

آلمان ۸۱۹۵
مکزیک ۷۲۶۲
ایتالیا ۷۰۰۰
ویتنام ۶۶۹۱

وضعیت تعدادکتابخانه ها در ایران نیز بدین گونه است: کتابخانه‌های فعلی در ایران ۳۵۶۷ باب کتابخانه عمومی شامل ۲۶۶۲ باب کتابخانه نهادی، ۸۷۱ باب کتابخانه مشارکتی و ۲۴ باب کتابخانه مستقل است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *